از سوی معاون گمرك و معاون سازمان بنادر تشریح شد؛ پشت پرده واردات خودرو، بوش و موز به گزارش ساسان گستر معاون فنی گمرک و معاون بندری سازمان بنادر جزئیات میزان ماندگاری کالاها در انبارهای بنادر و نحوه ترخیص کالاهای اساسی و غیر اساسی را تشریح کردند. به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک بامداد امروز در برنامه زنده تلویزیونی شبکه یک سیما با اعلان اینکه ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی در گمرکات و بنادر کشور موجود است اضافه کرد: حدود ۴ میلیون تن کالای غیر اساسی و غیر کانتینری هم در بنادر و گمرکات کشور موجود داریم. وی افزود: کالاهایی که توسط کانتینرها حمل شده هم به ۹۶ هزار TEU کانتینر رسیده است که شامل ۹۰ درصد از کالاهای وارداتی شامل کالاهای اساسی و غیر اساسی می شود. ارونقی بیان نمود: روند کالاهای وارداتی بگونه ای است که کالاها وارد مناطق آزاد، ویژه و گمرکات کشور می شود و صاحبان کالا باید تشریفات لازم را توسط گمرک انجام دهند و پس از طی مراحل ترخیص، کالا وارد کشور می شود. معاون فنی گمرک بیان نمود: در بنادر و مناطق ویژه و آزاد کالا وارد شده و مراجع تحویل گیرنده، کالا را تحویل می گیرند و یک فرصت ۲ ماهه برای صاحب کالا وجود دارد؛ در صورت نداشتن عذر موجه، صاحب کالا رجوع و تشریفات گمرکی را انجام می دهد و نسبت به ترخیص کالای خود اقدام می کند. مصوبه شورایعالی امنیت ملی در مورد ماندگاری کالا در بنادر ارونقی با اعلان اینکه طبق مصوبه شورایعالی امنیت ملی مدت زمان ماندگاری کالا در گمرکات بنادر کشور ۲ ماه است اظهار داشت: امکان دارد ادامه ماندگاری برخی کالاها توسط خود گمرک تمدید شود تا صاحبان کالا ادامه فرایند ترخیص را انجام دهند. وی تاکید کرد: بعضی از کالاهای اساسی طبق حقوق مکتسبه خود امکان انتقال آنها به سازمان اموال تملیکی نیست ازاین رو زمان مدت نگهداری آنها بیشتر از ۲ ماه می شود. نیمی از کالاهای وارداتی ثبت سفارش نمی شوند ارونقی بیان نمود: طبق مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۷ صاحبان کالا باید در ابتدا ثبت سفارش را انجام دهند و بعد از آن مبادرت به تخلیه کالاهای اساسی کنند؛ اما بیشتر از ۴۷ درصد از کالاهای وارد شده به کشور در ابتدا بدون ثبت سفارش وارد می شود به صورتی که صاحبان کالا، کالا را وارد بنادر کشور می کنند و پس از آن مبادرت به پیمودن مراحل ثبت سفارش می کنند. این در حالیست که امکان عدم تخلیه کردن آنها توسط بنادر وجود ندارد. وی با اعلان اینکه بعضی از کالاها همچون کالاهای گروه ۴ که ممنوع الورودند ولی ابتدا وارد شده و پس از آن صاحبان کالا مبادرت به ثبت سفارش آنها می کنند، اظهار داشت: در این بین ۲ حالت وجود دارد: ۱. در ابتدا بعضی از کالاهای ممنوعه وارد می شوند و پس از مدتی مجوز قانونی برای واردات آنها صادر شده و سپس ترخیص می شوند؛ ۲. در حالت بعدی هم همانند سال قبل که ۷ میلیون تن کالای دپو شده در گمرکات وجود داشت و پس از اعلام گمرک در خصوص فاسد شدن و اتمام زمان مصرف آنها، دولت مبادرت به ترخیص آنها کرد؛ اما سال جاری دراین زمینه اقدامی صورت نگرفته است. ماجرای رها کردن خودرو های وارداتی در گمرکات چه بود؟ ارونقی با اعلان اینکه برای ترخیص خودرو های وارداتی در یک مقطعی ۲ بار تصمیم گرفته شد که اقدامات لازم برای بعضی از واردکنندگانی که برایشان حقوق مکتسبه بوجود آمده بوده و برخی دیگر هم ثبت سفارش کرده بودند، صورت گیرد، اضافه کرد: بعضی از افراد، زمانی که متوجه شدند مقرر است مصوبه ای در این خصوص صادر شود بیشتر از هزار خودرو وارد گمرک کردند؛ اما در همان زمان اعلام گردید که مجوز ترخیص صرفا برای خودرو های ورودی تا سال ۹۷، صادر می شود ازاین رو بعضی از صاحبان کالا مجبور به مرجوع کردن کالای خود (خودروهای وارداتی) یا رها کردن آنها کردند. پشت پرده واردات لوازم خانگی بوش و ۴۷ کامیون موز وی بیان نمود: خیلی از کالاهای گروه ۴ هم اکنون با عنایت به این مصوبات در گمرکات مانده اند که یکی از این کالاها در ارتباط با لوازم خانگی بوش است و چندی قبل رسانه ای هم شد. ارونقی تصریح کرد: ۴۷ کامیون موز سبز وارد کشور شده اما به سبب آنکه پس از ممنوعیت اردیبهشت ماه وارد شده هنوز مجوز ترخیص آنها صادر نشده و همینطور اعلام نموده بودند که در برابر صادرات سیب مجوز ترخیص صادر می شود. معاون فنی گمرک اظهار داشت: به وزارت صمت اعلام نموده ایم که اقدامات لازم برای تعیین تکلیف این ۴۷ کامیون دپو شده را انجام دهند که در صورت عرضه مجوز تعیین و تکلیف شوند. ترانزیت جاده ای کالا بدون مجوز گمرک ممنوع است ارونقی با اعلان اینکه مبحث ثبت سفارش در مرزهای زمینی توسط گمرک کنترل می شود و اجازه ترخیص کالا و یا ترانزیت بدون مجوز و یا ثبت سفارش را نمی دهیم اضافه کرد: در مرزهای جنوبی کشور به سبب مشرف بودن به مناطق ویژه این اقدامات انجام می شود. وی توضیح داد: به صورت کلی باید این مورد تعیین تکلیف و فرایند و زیر ساخت ها و همینطور تاریخ ثبت سفارش کالا باید صورت گیرد همان گونه که الان اعلام شده بیشتر از ۴۷ درصد از کالاها در بنادر کشور بدون ثبت سفارش وارد می شوند و ما روند ثبت سفارش آنها را بررسی نمی نماییم. ارونقی اظهار نمود: اگر کل فرایند ترخیص کالا از ابتدا تا آخر را در نظر بگیرم، مشکلات بسیار زیادی برای متروکه اعلام کردن کالا در گمرکات کشور وجود دارد به صورتی که بعضی از صاحبان کالا بدون ثبت سفارش مبادرت به واردات کالا می کنند و برخی هم با مشکل تأمین و انتقال ارز هستند که سبب طولانی شدن مدت زمان ترخیص کالا و در نتیجه کالا دپو می شود؛ مشکل دیگر فرایند همکاری دستگاههای مختلف با گمرک است چونکه گمرک با ۲۲ سازمان و دستگاه اجرایی ارتباط دارد که خیلی از آنها دراین زمینه همکاری لازم را انجام نمی دهند. وی تاکید کرد: طبق مصوبه شواری عالی امنیت ملی دستگاه ها موظفند در مدت زمان مشخص اقدامات لازم برای ترخیص کالای وارداتی را انجام دهند. دستگاه ها مصوبه شورایعالی امنیت ملی را اجرا نمی کنند ارونقی اضافه کرد: طبق مصوبه شورایعالی امنیت ملی با توجه با شرایط تحریم در کشور دستگاه ها حداکثر ۷ روز مهلت دارند که مراحل برای دریافت مجوز قانونی را صادر کنند اما همچنان شاهد می باشیم که بعضی از دستگاه ها تنها مجوز یک ماهه صادر می کنند. وی افزود: طبق مفاد بند الف مصوبات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد «ترخیص فوری کالاهای اساسی و ضروری موجود در انبارهای گمرک» و «به منظور تسریع در ترخیص کالاهای موجود در گمرکات کشور و با عنایت به اقتضائات کنونی اقتصادی، به گمرک ایران اجازه داده می شود کلیه کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی را که تا تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۹، دارای قبض انبار هستند، بر مبنای اولویت های اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت (با استفاده از ارز صادراتی، یا ارز متقاضی و یا ارز تأمین شده توسط بانک مرکزی)، بدون اجبار به کد رهگیری، ترخیص کند.» معاون فنی گمرک توضیح داد: همینطور وفق مفاد تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، در مورد نحوهی اقدام برای کالاهای دارای قبض انبار پس از تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۹، ثبت سفارش با بهره گیری از رویه های بانکی (سامانهی نیما)، واردات در مقابل صادرات (خود یا غیر)، ارز خود یا افراد دیگر از محل منابع ارزی سرمایه گذار خارجی، از محل قراردادهای بیع متقابل و IPC نفتی و یا روش های اعتباری مرسوم، مطابق شرایط مندرج در نامهی شمارهی ۹۰۸۲۹ مورخ ۱۲/ ۰۸/ ۱۳۹۹ معاون اقتصادی رئیس جمهور انجام می شود. معاون سازمان بنادر: ۴ میلیون تن کالا در بنادر مانده است در ادامه این برنامه، فرهاد منتصر کوهساری معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: به تجار و بازرگانان سفارش می نماییم که هرچه سریع تر اقدامات لازم برای ترخیص کالا را انجام دهند چونکه الان در بندر امام خمینی (ره) ۳ میلیون تن کالا وجود دارد و با عنایت به نزدیک شدن به انتهای سال باید هرچه سریع تر روند ترخیص آنها صورت گیرد تا بارگیری و روان سازی برای کالاها صورت گیرد. وی با اعلان اینکه بنادر کشو مرکز نگهداری کالا نیستند و مرکز گذر هستند اضافه کرد: بیشتر از ۴ میلیون تن کالای اساسی در انبارها، سیلوهای غلات و مراکز نگهداری و مخازن کالاها وجود دارد معاون سازمان بنادر افزود: حدود ۵۳۹ هزار تن کالا با ۱۷ فروند کشتی هم اکنون در پای اسکله ها در حال تخلیه هستند؛ همینطور حدود ۶۶۰ هزار تن با ۱۵ فروند کشتی در لنگرگاه و پای اسکله در بنادر شمالی و جنوبی کشور وجود دارد که منتظر هستند اسناد آنها کامل و سپس پهلو دهی شوند. غلات؛ بیشترین کالاهای مانده در انبارهای بنادر عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلان اینکه بیشترین حجم کالاهای موجود در بنادر کشور به غلات و خانواده غلات اختصاص دارد، اضافه کرد: گندم، جو، سویا، شکر و روغن خام همچون کالاهایی هستند که در انبارهای بنادر وجود دارند به صورتی که ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تن کالا ذرت و حدود ۵۰۴ هزار تن سویا است که بیشترین حجم را به خود اختصاص داده و حدود ۳۰۴ هزار تن هم روغن خام در مخازن روغن ذخیره شده است. منتصر کوهساری بیان نمود: در صورتیکه بخش خصوصی و دولتی فرایند ترخیص در گمرکات را انجام دهند هیچ مشکلی برای خروج و یا بارگیری کالا توسط بنادر وجود ندارد. وی درباره وضعیت ذخیره شکر هم اظهار داشت: ۱۰۱ هزار تن شکر هم در انبارهای ما وجود دارد و هیچ کمبودی از لحاظ واردات کالای اساسی در انبارهای بنادر کشور نداریم و پاسخ گوی نیاز ما در کشور است. روغن های مانده در بنادر ترخیص شوند، مشکل کمبود روغن حل می شود منتصر کوهساری خاطرنشان کرد: حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر پای اسکله ها، لنگرگاه ها و مخازن روغنی ما وجود دارد و در صورتیکه بخش خصوصی و دولتی فرایند ترخیص آنها را انجام دهد مشکلات کمبود این کالا در کشور، رفع می شود. وی با اعلان اینکه بعضی از کالاها ماندگاری بیشتر از ۲ ماهه در بنادر کشور دارند اضافه کرد: بعضی از صاحبان کالا در ابتدا مبادرت به واردات کالا می کنند پس از آن مراحل ثبت سفارش و یا دریافت ارز از بانک مرکزی را انجام می دهند که این خود سبب افزایش زمان ماندگاری کالا می شود. به گفته منتصر کوهساری، صاحبان کالا با عنایت به بالا بودن هزینه نگهداری کالا در کشتی و دموراژ آنها، اقدام تخلیه کالا در بنادر می کنند چونکه انبارهای بنادر ایمن تر و ارزان تر هستند. وی افزود: هم اکنون از زمان نگهداری خیلی از کالاهای موجود در بنادر کشور بیشتر از ۲ ماه هم گذشته است. تاریخ مصرف ذرت های وارداتی گذشته / کالای متروکه اعلام شده اند منتصر کوهساری با اعلان اینکه این که کالاهای اساسی که وارد کشور و بنادر ما می شوند باید استاندارد آنها از لحاظ کیفیت توسط مؤسسات استاندارد ما تأیید شوند اضافه کرد: الان در خیلی از انبارهای بنادر ما ذرت تاریخ مصرف گذشته وجود دارد که الان متروکه شده اند. ۶۰۰ هزار تن کالای متروکه داریم وی اظهار نمود: حدود ۶۰۰ هزار تن کالای متروکه وجود دارد که باید فرآیند ترخیص آنها بین گمرک، سازمان جمع آوری اموال تملیکی و سازمان بنادر و دریانوردی صورت گیرد تا زمینه برای ترخیص این کالاها هرچه سریع تر صورت گیرد. معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: باید هرچه سریع تر اقدامات لازم برای خروج این اموال صورت گیرد تا هم انبارها برای ورود کالاهای جدید آماده شود و هم از دموراژ و ماندگاری کشتی ها در بنادر جلوگیری نماییم. 1399/11/06 14:45:54 0.0 از 5 امتیاز 860 تگهای خبر: ارز , بارگیری , بانك , بانك مركزی این مطلب ساسان گستر مفید بود؟ (0) (0) تازه ترین مطالب مرتبط طراحی سازوکاری برای ارتباط مستقیم و موثر دانشگاه ها و وزارت ارتباطات قیمت نفت امروز یکم دیماه رشد ۶ سنتی برنت شرکت انبارهای عمومی به تجهیزات هوشمند مجهز می شود مرهم شفافیت بر زخم کهنه ناترازی ها نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۲