صدور 220 میلیون صورت حساب در سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی در 5 ماه

صدور 220 میلیون صورت حساب در سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی در 5 ماه به گزارش ساسان گستر، رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه در دو سال قبل تعداد مؤدیانی را که شناسایی کرده ایم، دو برابر افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: از آغاز خرداد تا روز گذشته حدود 220 میلیون صورت حساب در سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی صادر گردیده است


به گزارش ساسان گستر به نقل از فارس، محمد هادی سبحانیان، امروز در هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، عنوان کرد: از خرداد ماه تا روز گذشته حدود 220 میلیون صورت حساب در سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی صادر گردیده است که حدود 79 هزار صورت حساب توسط شرکتهای معتمد صادر گردیده است و حدود 48 هزار مؤدی مالیاتی به سامانه مؤدیان متصل شده است.
وی افزود: همینطور بیشتر از 9 میلیون کارپوشه فعال وجود دارد و بیشتر از یک میلیون و 700 هزار شناسنامه عمومی و اقتصادی کالا و خدمات برای کالا و خدمات صادر گردیده است.
سبحانیان اظهار داشت: در دوره جدید سازمان امور مالیاتی نگاه ما به فعالان اقتصادی بخصوص فعالان بزرگ و شناسنامه دار اینست که این افراد شریک راهبردی ما هستند ازاین رو اگر موانعی بر سر راه آنها ایجاد نماییم، در واقع حاکمیت متضرر می شود.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: یکی از الزامات این نگاه سیستمی کردن فرآیند شناسایی و مالیات ستانی است. باآنکه در این خصوص نسبت به گذشته پیشرفت داشته ایم، اما همچنان نظام مالیات ستانی ما سنتی است و بنابراین باید به سمت محاسبه و دریافت سیستمی مالیات حرکت نماییم. البته ظرفیتهای قانونی این مورد دیده شده و با به وجود آمدن سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی، این ظرفیت به وجود آمده و این مورد یکی از قوانین مترقی است که مورد تاکید سازمان امور مالیاتی قرار دارد و البته در راه توفیق آن نیازمند همکاری تمامی آحاد اقتصادی هستیم.
وی اضافه کرد: به نظر من اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی در واقع کمک به فعالان اقتصادی و در جهت توسعه عدالت مالیات ستانی است،   اگر اجحافی به واسطه شناخت غلط یک فرد صورت می گیرد، با سیستمی شدن فرآیند شناسایی و دریافت مالیات این مورد حل شود.
سبحانیان بیان داشت: وظیفه ما بعنوان سازمانی که از مردم مالیات دریافت می نماییم، تکریم مؤدیان مالیاتی است و بنابراین در این خصوص اقداماتی صورت گرفته که یکی از این اقدامات آموزش مؤدیان است. همینطور یک سیستمی برای پاسخگویی به فعالان اقتصادی با شماره تلفن 1526 به راه افتاده است تا توسط کارشناسان به سؤالات فعالین اقتصادی در حوزه مالیات ستانی پاسخ داده شود.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: ما معتقد هستیم اگر دولت به باعث قوانین بودجه، میزان مالیات را زیاد می کند، باید خدمات رسانی را افزایش دهیم و بنابراین در این خصوص عملکرد همکارانمان را در سازمان مالیاتی بررسی می نماییم و نحوه برخورد همکاران را با مؤدیان مالیاتی مورد بررسی قرار می دهیم.
وی بیان داشت: در مورد بحث مالیات ستانی از بانکها در حوزه جهش تولید مسکن، معتقدیم آن چه که امروز مطالبه شده است، لزوما آن چیزی نیست که باید دریافت شود، اما جهت بررسی آن بعنوان سازمان امور مالیاتی نیازمند داده ها و اطلاعات هستیم که علیرغم مکاتبات مختلف با دستگاههای ذی ربط این اطلاعات به ما داده نشده است.
سبحانیان اضافه کرد: ایراداتی در سامانه مؤدیان مالیاتی وجود دارد که آنرا رد نمی نماییم. سامانه مؤدیان یک قانون بسیار مترقی است که پیچیدگی های بسیار زیادی دارد، بنابراین زمانی برای بلوغ آن لازم است که باید آنرا با گفتگو و همدلی به دست آورد.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در مورد اعتبار داشتن گواهی ماده 186 هم بیان داشت: موافقت اصولی با انجام این کار دارم اما باید بررسی شود که معاذیر اجرایی و قانونی نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه اساسا سازمان امور مالیاتی هر گامی که برمی دارد، بر مبنای قانون است، اظهار داشت: ما می خواهیم رسیدگی به اظهارنامه ها را سیستمی نماییم. البته به سبب نواقصی که در نظام مالیات ستانی ما وجود داشته، متأسفانه بی اعتمادی بین فعالان اقتصادی ما و ممیز مالیاتی شکل گرفته و باید این مساله را حل نماییم و راهکار اصلی حل این مورد سیستمی کردن فرآیند مالیات ستانی است.
سبحانیان افزود: پاردایم حاکم بر قانون سامانه مؤدیان مالیاتی و فروشگاهی اینست که ادعای مؤدی مالیاتی صحت دارد و این پاردایم بسیار خوبی است که می تواند به فعال اقتصادی ما کمک نماید.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه یکی از برنامه های سازمان امور مالیاتی به روز کردن سامانه های این سازمان است، عنوان کرد: حدود 70 سامانه در سازمان امور مالیاتی کشور وجود دارد که اصلاح این سامانه ها در صدر برنامه های ما قرار دارد و بنابراین برنامه ما تنها ایجاد سامانه های جدید نیست.
وی با تاکید بر این که تمرکز سازمان بر شناسایی فراریان مالیات و شناسایی مؤدیان جدید است، اظهار داشت: یک گروه ویژه را برای واحدیابی سیستماتیک مستقر کرده ایم و معتقدیم که افزایش درآمدهای مالیاتی که در بودجه های سنواتی مطرح است، بخش قابل توجهی از آن باید از مسیر شناسایی مؤدیان جدید صورت گیرد و بنابراین هر اقدامی که فکر می نماییم می تواند به این مورد کمک نماید را انجام می دهیم. درصورتیکه طی 3 الی 4 ماه گذشته بازرسی هایی از برخی سازمان ها صورت گرفته که قبلاً جرأت آن وجود نداشت.
سبحانیان اضافه کرد: در دو سال قبل تعداد مؤدیانی را که شناسایی کرده ایم، دو برابر افزایش پیدا کرده است و دستگاههای کارتخوان و پایانه های فروشگاهی که در کشور وجود داشت را ساماندهی کردیم به صورتی که حدود 18 میلیون دستگاه کارتخوان به پرونده های مالیاتی متصل شده است.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه گلایه عمده فعالان اقتصادی احساس بی عدالتی اقتصادی می باشد، خاطرنشان کرد: خیلی از مودیان می گویند ما آمادگی پرداخت مالیات را داریم، اما نکته مهم آن است که می دانیم فعال اقتصادی دیگری که مبادلات مالی بیشتری نسبت به ما دارد، کمتر مالیات پرداخت می کند ؛ ازاین رو چنین احساسی فعال اقتصادی ما را ناراحت می کند که اتفاقا نکته درستی است که باید با سیستمی شدن فرآیند مالیات ستانی این قبیل موضوعات را حل نماییم.
سبحانیان در مورد جرایم قانونی سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی بیان داشت: اگر به باعث مسائل، مشکلات و نواقصی که در سامانه وجود داشته و این مشکلات از ناحیه حاکمیت بوده که سبب شده امکان رفع تکلیف مالیاتی برای فعال اقتصادی فراهم نشود، مطمئن باشید که در تلاش هستیم که جرایمی متحمل این فعال اقتصادی نشود.
 



منبع:

1402/07/25
13:43:37
5.0 از 5 امتیاز
264
تگهای خبر: بازرگانی , بانك , تولید , خدمات
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات