واكاوی علت یك مشكل متداول شهری؛

بزرگراه ها بی خط، جان ها در خطر

بزرگراه ها بی خط، جان ها در خطر به گزارش ساسان گستر، بزرگراه ها و خیابان ها محل گذر خودرو ها هستند. خودروهایی که بر مبنای قوانین راهنمایی و رانندگی باید بین خطوط برانند اما وقتی به دلیل سهل انگاری مسؤلان، نه تنها خیابان ها بلکه بزرگراه های اصلی خط کشی ندارند، چه اتفاقی می افتد؟


به گزارش پژوهشگر ایرنا، این سوالی است که پاسخ آنرا حدودا همه می دانند. کمتر کسی است که نداند، نداشتن خط کشی خیابان ها و بزرگراه ها که شریان های اصلی تردد در شهرها و جاده ها هستند چه پیامدهایی دارد. حدودا همه مردم ایران که در خیابان ها و بزرگراه های شهرهایشان شاهد بی نظمی و گره های ترافیکی هستند و به همین علت مدت ها معطل می مانند و هر لحظه خطر تصادف را به دلیل حرکت های مارپیج و زیگزاگ خودرو ها به چشم می بینند، پاسخ این سوال را می دانند.
اما سوال اینجاست که وقتی همه مردم در سرتاسر ایران پاسخ این پرسش ساده را می دانند، مسؤلان معاونت های حمل و نقل و ترافیک شهرداری و وزارت راه کجا هستند و آیا آنان پاسخ این پرسش ساده را که در حوزه تخصصی و مسئولیت اصلی آنهاست نمی دانند؟ ظاهرا همیشه باید یک جای کار لنگ بزند، مردمانی که به دلیل چاله و چوله ها و دست اندازهای خیابان ها و بزرگراه ها که همه جا هست و مردم را کلافه و خودرو ها را راهی تعمیرگاه کرده است هر روز دست به آسمان می برند و دعا می کنند که ای کاش مسؤلان به فریادشان برسند و آسفالت این خیابانها را نوسازی و بهسازی کنند، چه گناهی کرده اند که پس از آسفالت هم خط کشی آن باید آرزو باشد.

خط کشی نداشتن معابر چه صدمه هایی دارد

در خیلی از بزرگراه ها و شریان های اصلی شهرها مانند قسمتهایی از غرب بزرگراه حکیم تهران یا حتی بخش های زیادی از بزرگراه کرج به تهران که پرترددترین راه برون شهری کشور است، علاوه بر خرابی آسفالت در بخش های نوسازی نشده، در خیلی از بخش های بزرگراه که به دلیل ناپرهیزی مسؤلان آسفالت شده است، مسؤلان معاونت های عمرانی شهرداری یا وزارت راه پس از اجرای پروژه آسفالت توسط پیمانکار، آنرا به دست خدا می سپارند. تا روزها، هفته ها و شاید ماه ها بعد پیمانکار دیگری کار خط کشی مسیر را شروع کند. در این زمان چه بر سر مردمی که در بی نظمی و خطر، این بزرگراه ها و خیابان ها را طی می کنند و اگر جان و خودرو را سالم به در ببرند، از استرس و نگرانی و اعصاب ناراحت صدمه های کوتاه مدت و دراز مدت می بینند، می آید، آیا مسؤلان شهری و جاده ای خودشان این مشکلات را جلوی چشمشان است، نمی بینند.
در خیلی از بزرگراه های شهری و برون شهری یا با چاله و خرابی های زیاد آسفالت ها مواجه هستیم یا معابری را می بینیم که مدتهاست روکش آسفالت آنها انجام و بدون خط کشی رها شده است
اینها خرده صدمه هایی که به دلیل بی مبالاتی و بی مسئولیتی مسؤلان شهری و جاده ای، هر روز بر سر مردم و رانندگان وارد می شود. سوال اینست وقتی در پایتخت در جایی که هر روز وزرا، نمایندگان مجلس و مسؤلان تراز اول کشور تردد می کنند این وضعیت مردم و سلامت آنها را تهدید می کند، وضعیت در شهرستان ها و شهر های دورتر از پایتخت چگونه است؟ شاید در این شهرها و شهرستان ها صحبت از آسفالت نو و خط کشی آن حرفی فانتزی و گفت و گو از سر «شکم سیری» است چونکه آن قدر وضعیت آسفالت و خیابان های آنها خراب است که دیگر عادی شده است و حتی انتظار روکش آسفالت و بهسازی خیابان امری لوکس و فانتزی است.
اگر مسؤلان شهرداری و وزارت راه در بهسازی خیابان ها و بزرگراه ها کوتاهی می کنند، ؛ مسؤلان نظارتی کجا هستند، چرا از شهرداران و مسؤلان وزارت راه سوالی نمی پرسند، آیا در این مورد هم تحریم ها یا دست هایی از بیرون مقصرند یا بی تدبیری و بی مسئولیتی مدیران شهری و عمرانی علت آن است؟

عضو شورای شهر: من با بزرگراههای بدون خط کشی روبرو شده ام

برای پیدا کردن پاسخ این پرسش به سراغ یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران رفتیم.
«علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمرانی شورای شهر تهران» به پژوهشگر ایرنا در رابطه با علت خط کشی نشدن بزرگراه ها اظهار داشت: بله من هم با این مسئله روبرو شده ام، بخصوص در بزرگراه آزادگان و جاهای دیگر این مورد را دیده ام و بخصوص این مورد شب ها خیلی خطرآفرین است و سبب می شود رانندگان جاده یا جدول را نبینند و با جدول برخورد یا تصادف کنند یا امکان دارد در بزرگراه یا خیابان چاله ای باشد که راننده نبیند و خیلی خطرناک می باشد، حق با شماست، سوال خوبی است. خیلی جاها روشنی معبر وجود ندارد و خط کشی نشده است.
قائمی در رابطه با علت بی توجهی به خط کشی و ایمنی بزرگراه ها اظهار داشت: به نظر می آید علت آن نا هماهنگی بین معاونت عمرانی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری باشد. در محدوده هایی که به شهرداری تهران مربوط می شود، مسئولیت آن با شهرداری است، حالا بماند که در خارج از شهر که مسئولیت آن با وزارت راه است چه خبر است. حداقل شهرداری تهران در پایتخت کشور باید هر جا که آسفالت خیابان خراب شده است به سرعت آنرا نوسازی کند و فورا پس از انجام روکش آسفالت، باید کار خط کشی آن هم صورت گیرد تا ایمنی شهروندان و خودرو ها حفظ شود. این یک وظیفه بدیهی و اولیه برای مسؤلان شهرداری است.
وی افزود: زیاد شدن فاصله بین انجام روکش آسفالت با خط کشی آن نشانه ناهماهنگی و مشکلات بین بخشی در شهرداری است و من حالا با توجه پرسش و یادآوری شما به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تذکر می دهم. البته در مناطق شهرداری مسئولیت با شهرداران مناطق است و مستقیما به معاونت حمل و نقل شهرداری کل مربوط نیست.




خط کشی نشدن معابر از جنس بی پولی نیست

عضو شورای شهر تهران افزود: خط کشی کردن معابر، کار ساده و کم هزینه ای است و کمترین کاری است که مسؤلان حوزه شهری و جاده ای باید انجام دهند. کاری نیست که مسؤلان به بهانه نداشتن بودجه از انجام آن طفره بروند. ضمن این که اگر هزینه هم داشته باشد و حتی هزینه های زیادی هم بخواهد چون با جان و سلامت مردم سر و کار دارند باید بودجه های آن تامین گردد. در هر صورت اجازه دهید من این مورد را دقیق تر بررسی کنم تا بتوانم در این حوزه پیگیری های لازم را انجام دهم.
عضو شورای شهر تهران: خط کشی نکردن خیابان ها به نداشتن بودجه ربطی ندارد بلکه به ضعف مدیریت شهری مربوط می شود
قائمی اظهار داشت: البته در شورای شهر تهران مسئولیت من «هوشمند سازی حمل و نقل» است. موضوعی که شما پرسیدید اولیه ترین نیاز شهری مردم است. من هم قبول دارم و باید پیگیری نماییم. در مجموع علت اصلی و کلی مسائل شهری در تهران در این دوره از مسئولیت شهرداری تهران ضعف مدیریت و ناکارآمدی مدیریت شهری است. آدم های حرفه ای در شهرداری تهران متصدی امور نیستند که انتظار داشته باشیم کارها را با سرعت انجام بدهند. من حتی در محله زندگی خودمان می بینیم که رنگ کردن چند تا جدول کنار خیابان و اصلاح معبر که کار حداکثر یک هفته است گاهی بیشتر از دو ماه طول می کشد.
عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: ریشه این مسائل در کیفیت مدیرانی است که شهردار تهران در شهرداری تهران و مناطق برگزیده است. در بعضی موارد امکان دارد رانت یا مسائل مالی در تاخیر پروژه ها موثر باشد. یک نمونه آن پروژه عمرانی است که در تقاطع نیایش و جنت آباد چندین سال است مسکوت مانده و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست اما در مورد مسئله ای مثل خط کشی آسفالت، دیگر مسئله پول و تأمین نشدن منابع مالی مطرح نیست، چون هزینه بالایی ندارد و به نظر من علت مشکل از جنس «بی عرضگی» مسؤلان است.



منبع:

1403/08/02
09:43:29
5.0 از 5 امتیاز
15
تگهای خبر: كیفیت , مجلس , هزینه
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات