بازار 6 و نیم میلیارد دلاری لوازم خانگی به گزارش ساسان گستر، رئیس انجمن لوازم خانگی با اشاره به اینکه حجم بازار داخلی لوازم خانگی ۶.۵ میلیارد دلار است، اظهار داشت: عمق ساخت داخل لوازم خانگی ۶۵ تا ۷۰ درصد است. به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، عباس هاشمی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه با عنایت به این که سیاست خروج از اقتصاد نفتی و تک محصولی است اساسا پشتیبانی از صنعت و توسعه پایدار آن صنعت اهمیت ویژه ای دارد، عنوان کرد: سهم کل صنعت از جی دی پی کشور ۱۳ درصد است، در صورتی که سهم مالیاتی که صنعت می پردازد ۶۸ درصد از کل مالیات کشور است. رئیس انجمن لوازم خانگی ایران اضافه کرد: اصولاً یک توسعه متوازن زمانی رخ می دهد که نسبت سهم از جی دی پی با نسبت مالیاتی که می پردازد هم خوانی داشته باشد. وی افزود: این مورد منجر به کوچک تر شدن صنعت و نحیف تر شدن ارزش افزوده می شود و در دراز مدت سیگنال مثبتی برای سرمایه گذاری نیست. هاشمی خاطرنشان کرد: رتبه ایران در شاخص کسب و کار، حکمرانی مطلوب، رشد سرمایه گداری های مولد و … مشخص است. هم اکنون در هیچ کدام از این شاخص ها جایگاه ایران مطلوب نمی باشد. باید صدمه شناسی کرده و در قسمت حکمرانی برای بهبود این شاخصص ها هدف تعیین نماییم. در انتها اگر طبق سنجش نهادهای بین المللی ارتقا یافتیم میتوان گفت پیشرفت کردیم. کلی گویی هیچ سودی ندارد. وی ادامه داد: برنامه های چندساله برای توسعه داریم باید بررسی نماییم چند درصد از برنامه ها تحقق یافته و دلایل عدم تحقق را صدمه شناسی کنیم؛ بعنوان نمونه طبق اعلام مرکز پژوهشها میزان عملیاتی شدن برنامه ششم توسعه ۲۷ درصد بوده است. هاشمی اظهار داشت: رشد اقتصادی کشور در برنامه هفتم ۸ درصد و رشد بخش صنعت ۸.۵ درصد پیشبینی شده است. برای رشد ۸ درصدی الزاماتی نیاز داریم که باید محیا نماییم. رئیس انجمن لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه الان تحریم ها، شرایط اقتصادی کشور، دسترسی به ارز و … تبدیل به موانعی برای سینوسی شدن صادرات شده است، عنوان کرد: همچون این الزامات صادرات پایدار در قسمت صنعت است. در جلسه ای که با معاون اول رئیس جمهوری داشتیم این مورد را اعلام کردیم و آقای مخبر هم خواهان تهیه یک پروپزال در این خصوص شد. ایشان در ادامه اضافه کرد: در دنیا تولید لوازم خانگی با معیار "دوستدار محیط زیست"، "هوشمندسازی"، "کم مصرف"، "ساده سازی" و … صورت می گیرد تا مصرف انرژی بهینه شود. در ایران هم باید این مقوله مورد توجه قرار گیرد. این مقام صنفی در ادامه عنوان کرد: اندازه بازار لوازم خانگی ۵۹۰ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۳۶۰ میلیارد دلار در ارتباط با لوازم خانگی بزرگ می شود. طبق پیشبینی ها اندازه بازار این محصول تا سال ۲۰۲۶ معادل ۸۰۰ میلیارد دلار می شود. ازاین رو باید برای افزایش سهم ایران از این بازار تلاش نماییم. هاشمی اضافه کرد: گردش مالی بازار داخلی هم با عنایت به تکثر محصولات حدود ۶.۵ میلیارد دلار است که از این میزان ۲.۵ میلیارد دلار در ارتباط با لوازم خانگی بزرگ می شود. هاشمی به ضرورت ارتقای کیفی و رقابتی کردن لوازم خانگی اشاره و خاطرنشان کرد: در بعضی از رشته ها مزیت نسبی بالایی داریم و در بعضی پایین است که طبق این مزیت ها باید سیاستگذاری شود. وی تصریح کرد: باید به صورت سیستماتیک به زنجیره ارزش و تأمین جهانی متصل شویم. نمی توان با عدم تعامل یا تعاملات محدود به اهداف بزرگ رسید. باید تغییراتی در روابط اعمال شود. رئیس انجمن لوازم خانگی ایران همینطور با اشاره به اینکه حمایت های شفاف و روشنی از بخش دانش بنیان نشده است، عنوان کرد: سهم بخش تحقیق و توسعه در صنایع مولد پایین است و باید این سهم توسعه یابد. وی ضمن اشاره به این که عمق ساخت داخل باید افزایش یابد، اظهار داشت: قطعه سازی در ۵ سال گذشته توفیقات خوبی کسب کرده و صادرات خوبی به کشورهایی همچون ترکیه داشته است. بهتر است بخش قطعه سازی را وارد زنجیره جهانی نماییم. هاشمی خاطرنشان کرد: عمق ساخت داخل میانگین ۶۵ الی ۷۰ درصد است. میزان ارزبری هم بستگی به میزان تولید دارد که میتوان گفت به صورت میانگین ۳۰ تا ۳۵ درصد است. تکمیل می شود… منبع: ساسان گستر 1402/04/25 12:58:29 5.0 از 5 امتیاز 262 تگهای خبر: ارز , انرژی , بازار , تعاملات این مطلب ساسان گستر مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط طراحی سازوکاری برای ارتباط مستقیم و موثر دانشگاه ها و وزارت ارتباطات قیمت نفت امروز یکم دیماه رشد ۶ سنتی برنت تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور بازدید وزیر صمت از نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد فارس نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۱