بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان

بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان ساسان گستر: رییس کمیسیون بهبود محیط کسب وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران از طلب ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان کشور از دو شرکت ایران خودرو و سایپا آگاهی داد.



به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، در دیدار اعضای هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو استان تهران با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، کمبود نقدینگی شرکتهای قطعه ساز، تأخیر طولانی مدت تخصیص ارز، قیمت گذاری دستوری خودرو و همینطور مطالبات معوق قطعه سازان از دو شرکت بزرگ خودروساز کشور بعنوان مهم ترین چالش های این روزهای قطعه سازان اعلام گردید. در این نشست که در اتاق تهران برگزار شد، نمایندگان شرکتهای قطعه ساز خودرو در استان تهران در ارتباط با مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی این بخش و راهکارهای رفع آن، با محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران، به بحث و تبادل نظر پرداختند.
محمودرضا نجفی منش، رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو استان تهران و رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران، در این نشست از طلب ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان کشور از دو شرکت ایران خودرو و سایپا اطلاع داد و با اشاره به اینکه عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان، به کندی رشد و توسعه این صنعت و همینطور تهدید اشتغال زایی در این بخش انجامیده است، خاطرنشان کرد که با سیاست قیمت گذاری دستوری خودرو های تولیدی در کشور، علاوه بر خودروسازان، قطعه سازان هم گرفتار مشکل و تنگنای اقتصادی شده اند.
وی با تکیه بر این که طی سالهای اخیر، خودروسازان با زیان و ضرر به تولید پرداخته اند، خاطرنشان کرد که سیاست های دولت در فروش خودرو هم ناکارآمدی خویش را نشان داده و با تشکیل صف طولانی خرید خودرو، عملاً مصرف کنندگان هم گرفتار مضیقه شده اند.
نجفی منش آزادسازی قیمت خودرو را یکی از راهکارهای رفع مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی این بخش بیان کرد و خاطرنشان کرد که برای توسعه پایدار در این صنعت، باید شرکتهای خودروسازی در ایران خصوصی شوند و واردات خودرو های دست اول خارجی به کشور هم آزاد شود.
در این جلسه، دیگر اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو استان تهران هم به طرح جدی ترین مشکلات واحدهای تولیدی این صنعت پرداختند و در این حوزه، تصریح کردند که قطعه سازان در حالی همچنان چشم انتظار دریافت مطالبات خود از خودروسازان هستند که امکان دریافت تسهیلات بانکی به علت سرفصل شدن اعتبار این شرکت ها نزد بانک به علت عدم تسویه چک های خودروسازان و هم بالا بودن سود تسهیلات، مقدور نیست. همینطور به قول قطعه سازان، زمان انتظار واحدهای قطعه ساز در صف تخصیص ارز به ۱۰۴ روز رسیده است و خیلی از واحدهای تولیدی این بخش به تالار دوم سوق داده می شوند که تأمین ارز از این محل هم با مشکلاتی مواجه می باشد.
همچنین به قول نمایندگان شرکتهای قطعه ساز خودرو، تعداد نیروی کار مستقیم در این صنعت رقمی نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر است، در حالیکه به علت مشکلات نقدینگی، بخشی از واحدهای قطعه سازی در آستانه تعطیلی و تعدیل نیروی کار قرار گرفته اند.
بر اساس اعلام اتاق بازرگانی تهران، بعد از طرح مسائل و مشکلات قطعه سازان، رئیس اتاق تهران هم از آمادگی این اتاق برای رسیدگی فوری به مشکلات این واحدها و طرح آن در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران با حضور مسؤلان دولتی، اطلاع داد و با تکیه بر این که بخش عمده ای از مشکلات صنایع کشور ناشی از سیاست قیمت گذاری دستوری است، به اضافه شدن مبحث منع دولت در قیمت گذاری در برنامه هفتم توسعه اشاره نمود و خاطرنشان کرد که راهبرد اتاق تهران در دوره دهم هیأت نمایندگان، حذف کامل قیمت گذاری دستوری از اقتصاد کشور است.


منبع:

1402/08/07
09:16:56
5.0 از 5 امتیاز
356
تگهای خبر: ارز , اشتغال , اقتصاد كشور , بازرگانی
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات