مازوت سوزی داریم؟ ساسان گستر: در شرایطی که مازوت سوزی در نیروگاه های کشور از طرف خیلی از مسئولان در دستگاه های مختلف رد شده است، اما همچنان معادله آلودگی هوا برای ساکنان کلانشهرها لاینحل مانده است. به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، قصه تکراری، پاییز؛ زمستان و آلودگی هوا سال ها مقابل چشمان شهروندان تهرانی و هموطنان ما در سایر کلان شهرهای کشور دوره می شود. این مساله همه ساله با علل مختلفی دهان به دهان می چرخد و بدنبال آن، عملکرد دستگاه های مرتبط مورد بحث و چالش قرار می گیرد. بی تردید این بحث ها و گفت وشنودها، تماماً در امتداد خاتمه دادن به این معضل تکراری زمستانه است اما این که چه میزان اثربخش بوده است؛ جای سوال دارد! در این شرایط مطلوب است در اولین مرحله نگاهی به عملکرد دستگاه های مختلف در راه کاستن از آلودگی هوا و دیدگاه صاحبنظران در این زمینه داشته باشیم. بر اساس اعلام وزارت نیرو، شاید آن چه که باعث شده است، معادله چندوجهی آلودگی هوای تهران و سایر کلان شهرها همچنان مجهول باقی بماند، ارائه نظرات غیرکارشناسانه و همین طور پاک کردن صورت مساله از طرف برخی افراد است؛ اما این «مازوت» است که سال هاست به عنوان علت اصلی آلودگی هوا مطرح می شود! این در صورتی است که از بین ۱۴۱ نیروگاه بزرگ کشور تنها ۱۶ نیروگاه قابلیت و امکان مصرف سوخت مازوت دارند و از طرف دیگر هیچکدام از نیروگاه های فعال استان تهران و دیگر کلانشهرها مازوت مصرف نمی کنند؛ همین طور در کل کشور فقط ۱۶ نیروگاه بخاری وجود دارد و بقیه نیروگاه ها گازی و سیکل ترکیبی هستند که اساساً امکان مصرف مازوت را ندارند. از بین این ۱۶ نیروگاه نیز مخزن سوخت دو نیروگاه بعثت و اصفهان سال هاست پلمپ شده و از دسترس استفاده خارج است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز درباب توزیع و مصرف مازوت در نیروگاه ها موضعگیری و اعلام نمود: استدلالی در خصوص غیر استاندارد بودن سوخت های تولیدی در کشور وجود ندارد. این شرکت اشاره کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران دراین زمینه تنها تامین کننده سوخت جایگزین است تا در وضعیت قطعی گاز تامین پایدار برق به مخاطره نیفتد. این سوخت جایگزین برمبنای قانون شامل نفت گاز و نفت کوره می شود و همیشه سعی شده تا نفت گاز (گازوئیل) سوخت اصلی باشد و نفت کوره (مازوت) تنها در وضعیت اضطرار مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ناصر اسکندری معاون راهبردی شرکت برق حرارتی ۲۱ آذر ۱۴۰۱ به رسانه ها اظهار داشت: هیچیک از نیروگاه های تهران طی ۸ سال قبل از مازوت استفاده نکرده اند و نیروگاه های مستقر در پایتخت سال هاست از سوخت گاز استفاده می نمایند و نقشی در آلودگی هوای تهران ندارند. اسکندری در توضیحاتی بیشتر اضافه کرد: به استناد اطلاعات استخراج شده از نرم افزار سوخت کشور، میزان مازوت مصرفی نیروگاه های اطراف تهران از سال ۱۳۹۳ تا حالا صفر درصد بوده که نشان میدهد افزایش شاخص دی اکسید گوگرد طی ماه های اخیر به سبب مصرف سوخت مازوت در نیروگاه های اطراف تهران نبوده است. این گزارش می افزاید: مسئله آلودگی هوای کلانشهرها همچون تهران ناشی از پارامتر ذرات ۲.۵(PM) بوده که به استناد اطلاعات درج شده در ترازنامه انرژی، حدود ۸۱ درصد از آلایندگی ناشی از ذرات در رابطه با بخش حمل و نقل است؛ همین طور برمبنای اطلاعات ترازنامه انرژی کشور، سهم آلاینده ذرات ناشی از احتراق مازوت با احتساب صنایع تولید کننده سیمان و نیروگاه ها در حدود ۱.۹ درصد است بدین جهت منبع افزایش آلودگی هوا در تهران و یا سایر کلان شهر را باید در منابعی به غیر احتراق ناشی از مصرف مازوت جستجو کرد. در همین رابطه علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام نموده است: در تهران مازوت سوزی نداریم، در موضوع مازوت سوزی نیروگاه ها بیشتر جنبه روانی آن برای مردم مطرح بوده برای اینکه که هنوز درصد نقش مازوت در جو و آلایندگی تا حالا مشخص نشده است. داریوش گل علیزاده رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست نیز دیگر مسئولی است که در این رابطه به اظهار نظر پرداخته و گفته است: علت آلودگی هوا همان دلیلهای سالهای قبل است، سهم منابع متحرک و ثابت در هر کلان شهر متفاوت می باشد. در این سال ها به تعداد منابع متحرک اضافه شده، سال قبل در منابع متحرک یک میلیون ۴۷۰ هزار دستگاه خودرو در سطح کشور شماره گذاری شده است و فقط در شهر تهران ۶۵۰ هزار خودرو شماره گذاری شده و وارد معبر شده اند. این در حالیست که در سال قبل تنها ۲۰ هزار و ۸۰۰ خودرو اسقاط شد و امسال در ۶ ماهه اول سال حدود ۳۵ هزار خودرو اسقاط شد، هر سال به تعداد خودرو ها و سن آنها اضافه می شود. وی در همین زمینه اضافه کرده است: حمل و نقل عمومی خصوصاً در عرصه اتوبوس که پیمایش بیشتر و سن بالایی دارند، باید مورد توجه قرار گیرد. حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد اتوبوس ها، سن شان بالای ۲۰ سال و فرسوده می باشند. این سن بالا موجب می شود که مصرف سوخت بیشتر و انتشار آلاینده های بالاتر برود. نکته پایانی اینکه، نیاز مصرف برق کشور در زمستان نصف ظرفیت منصوبه صنعت برق است که این امکان را فراهم می آورد واحدهایی که راندمان کمتری دارند یا ملاحظات زیست محیطی در مورد آنها وجود دارد، در این فصل برنامه تعمیرات داشته باشند، برای پیک مصرف سال آینده آماده شوند تا کمترین تبعات زیست محیطی را داشته باشیم. آنچه که مسلم است این است که آلودگی هوا معضلی چندوجهی است که به طرق مختلف قابل حل است؛ در این زمینه می توان به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی استاندارد، توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، تسریع در خروج خودرو های اسقاطی از سیستم حمل و نقل عمومی، ساماندهی موتورسیکلت ها، برقی شدن خودرو ها و مواردی از این دست اشاره نمود. منبع: ساسان گستر 1402/09/26 15:53:13 5.0 از 5 امتیاز 326 تگهای خبر: انرژی , توزیع , تولید , دستگاه این مطلب ساسان گستر مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط نشست کمیته ملی راهبردی مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی جایگاه حقوق عامه در برنامه ریزی شهری کجاست؟ شرح روند اجرای سرشماری کشاورزی در کشور از زبان رئیس مرکز آمار عدم النفع 20 میلیارد دلاری صنایع در تابستان به سبب قطعی برق نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۲