هفته ای كه در راه و شهرسازی گذشت؛ از افتتاح بندر ابوموسی تا حمل بار ریلی سرخس - بندرعباس طی 5 روز ساسان گستر: در هفته گذشته اخبار مختلفی در عرصه راه و شهرسازی همچون افتتاح بندر ابوموسی با حضور وزیر راه تا امکان حمل ریلی بار از سرخس به بندرعباس طی 3 تا 5 روز، منتشر گردید. به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، علی اکبر صفایی با اشاره به سفر روز پنجشنبه وزیر راه و شهرسازی به بندر ابوموسی، اظهار داشت: از وظایف مجموعه دریایی کشور ایجاد شرایط ایمن تردد مردم و همین طور امکانات رفاهی است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه در بنادر کیش، قشم، هرمز و لارک برخی امکانات فراهم شده و اخیراً امکانات مناسبی در جزیره ابوموسی نیز برای گردشگری دریایی فراهم گشته است اضافه کرد: اخیراً اسکله و ترمینال مسافری در بندر ابوموسی ساخته شد تا مسافرانی که در تردد به این جزیره هستند از امکانات بندری مناسب بهره مند شوند. به گفته صفایی، فردا پنجشنبه مقرر است در بندر ابوموسی، ساختمان مرجع دریایی برای ارائه خدمات مطلوب و افزایش ضریب ایمنی شناورها در منطقه، اسکله پهلو دهی شناورها بمنظور سرعت بخشی در تخلیه و بارگیری و افزایش ایمنی بندری و همین طور پایانه و راهگذر مسافری با هدف ایجاد رفاه در تردد مسافران به بهره برداری برسد. بهره برداری از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر روستایی در آخر دولت سیزدهم خداداد مقبلی معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید براین که روستا و روستانشینان جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور دارد، اظهار داشت: جایگاه روستا و روستانشینان در پویایی اقتصاد کشور از قبیل رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم و افزایش نرخ اشتغال حائز اهمیت است؛ البته روستا نشین ها در تولید کالاهای اساسی و راهبردی نقش مؤثری دارند. معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه اشاره کرد: روستا می تواند بستری مناسب برای تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی، خدماتی، حفظ محیط زیست همین طور نگهبانی از مرزها را فراهم آورد. از طرف دیگر جمعیت ۲۱ میلیونی ساکن در این مناطق با بوجودآوردن زیر ساخت مناسب و کاهش هزینه های تولید با تقویت حوزه شبکه راه های مناسب و مدیریت حمل و نقل در روستاها زمینه شکوفایی توسعه پایدار در مناطق روستایی را فراهم خواهدنمود. وی اشاره کرد: برای تحقق این اهداف دولت سیزدهم توجه ویژه ای برای فراهم کردن زیرساخت های شبکه راه های روستایی از نظر برنامه ریزی و اقدامات اجرائی داشته است. از شروع سال (۱۴۰۱) حدود ۴ هزار و ۳۶۲ کیلومتر از راه های روستای به همراه ساخت ۳ هزار و ۴۵ دستگاه آبنیه فنی درحال اجرا بوده که از این طول ۲ هزار و ۹۰۱ کیلومتر عملیات اجرائی با هزینه ۹ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومان به پایان و بهره برداری رسیده است. این بهره برداری سبب تسهیل در تردد ۴۱۹ هزار و ۱۰ خانوار روستایی را فراهم نموده است. امکان حمل ریلی بار از سرخس به بندرعباس طی ۳ تا ۵ روز سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: برمبنای تحقیقاتی که ۷ سال قبل انجام شد مزیت های رقابتی کشور در عرصه درون سرزمینی، ریلی و در عرصه های بین المللی، دریایی بود و کارشناسان معتقد بودند که بجای ریل و بندر در کشور به شقوق جاده ای و هوایی پرداخته شده است. صالحی با اشاره دو مرز ریلی مشترک با ترکمنستان بیان کرد: دو مرز سرخس و اینچه برون با گذر از کشورهای همسایه در نهایت به کشور چین متصل می شوند و از جانب دیگر نیز به همین ترتیب به روسیه متصل می شویم که در نتیجه می توان بصورت تمام ریلی بار را به بندر عباس رساند. وی با اشاره به ارتقا ظرفیت ها و توانمندی های ریلی کشور در دولت سیزدهم اظهار داشت: هم اکنون تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان می برد و در شبانه روز ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خدمت رسانی می کند که قابلیت برنامه ریزی برای اولویت بخشی به بارهای ترانزیتی را دارند. همین طور رهگیری واگن ها را برای برخی مشتریان فراهم نموده ایم و این خدمات برای سایرین نیز در دست اقدام قرار دارد. مدیرعامل شرکت راه آهن اضافه کرد: طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان قرار شد طی ۳ تا ۵ روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بارهای بین المللی تخفیف قائل شده و بارهای بین المللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار داده ایم. صالحی با اعلان اینکه کریدور شمال-جنوب ۶ محور ریلی دارد، اظهار داشت: ۲ کریدور در شرق، ۲ کریدور در غرب و دو کریدور بواسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، اکنون عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندر عباس به سرخس و اینچه برون بصورت ریلی حمل می شوند. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل می شود. ایران منطقه رشد و توسعه است علی آقا محمدی رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: ایران یک کشور منطقه ای شمرده می شود و خوشبختانه بخش های از آن سامان و شکل گرفته اما بخش های از آن گرفتار نواقصی است که مربوط به بخش اقتصاد است. در اقتصاد کشور نیز اقتصاد دریا محور حائز اهمیت می باشد و همایش امروز صاحب اهمیت خواهد بود؛ همین طور در نمایشگاه (۱۰ بهمن ماه) که با حضور رهبری معظم انقلاب برگزار گردید، وی درباب رشد و ارتقا اقتصاد دریا محور تأکیدات ویژه ای داشتند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اشاره کرد: در بخش اول درسترسی های ما، در رابطه با دریای مدیترانه کشورهای عراق و سوریه نقش دارد، در بخش دورم دسترسی به دریای سیاه است که سبب ارتباط ما بت روسیه و گرجستان نقش مهمی دارد. برای دریای عمان روابط ما با عمان و یمن کلیدی است. وی اظهار داشت: علت جنگ افروزی ها که غرب در این منطقه راه انداخته، این است که «ایران» منبع رشد و توسعه است. سیاست های دولت برای گسترش روابط با همسایگان نیز حائز اهمیت می باشد و اقتصاد دریا محور بطور قطع باید در این حول حرکت نماید و لازمه رشد و توسعه، توسعه اقتصادی دریا محور است. ایران بین ۲۰ کشور بزرگ کشتیرانی دنیا قرار دارد علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز (۲۳ بهمن ماه) در همایش اقتصاد دریا محور و کریدور، اظهار داشت: بیش از ۸۰ فروند کشتی در سطح دنیا با حمل بیش از ۱۱ تن کالا، عامل اصلی یکپارچه و جهانی شدن اقتصاد دریا محور است. این حمل و نقل بطور قطع قابل اعتماد است که این اعتماد سبب شد تا تمام تجار دنیا به نحو احسنت از این حوزه برای تجارت بهره گیرند. صفایی اشاره کرد: مجوزهای اصلی توسعه دریا محو از نظر اقتصادی، امنیتی، منابع زنده و غیر زنده است. حمل و نقل دریایی مهم ترین سهم را در اقتصاد دریا محور دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سالیانه ۱۴۰ هزار فروند کشتی در بنادر کشور تردد می کنند و ناوگان ایران در میان ۲۰ کشور کشتیرانی بزرگ دنیا قرار دارد و بنادر کشور با ظرفیت بیش از ۲۹۵ تن، ظرفیت مناسبی را دارا هستند؛ در صورتیکه در بعضی از مناطق دنیا رشد صفر یا منفی مشاهده می شود. همین طور در کانتینر شاهد رشد ۹ درصدی هستیم. بهره برداری از پل خلیج فارس در ۳ سال آینده با پیمانکاران چینی حجت الله عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی امروز (۲۳ بهمن ماه) در همایش اقتصاد دریا محور و کریدور، اظهار داشت: همه نظام های اقتصادی در جهان اهدافی دارند و بطور قطع در این جهت با مشکلاتی مواجهند و اقتصادی مقاومتی نامیده می شود که با وجود همه مشکلات به هدف خودش برسد. وی اظهار داشت: با این نگاه، همه دنیا بدنبال این هستند که اقتصاد خودرا مقاوم تر کنند؛ البته ایجاد اقتصاد مقاومتی از سه بخش شناخت ظرفیت ها، شناخت موانع و طراحی نظامی مبتنی بر ظرفیت ها و موانع تشکیل شده است. عبدالملکی اظهار داشت: اقتصاد دریا بطور قطع فراتر از اقتصاد بندر است؛ در اقتصاد دریا چهار بخش سواحل، بستر و کف دریا، متن دریا و سطح دریا مورد مطالعه قرار می گیرد. در بخش سواحل کشتی رانی، در بستر دریا استخراج نفت و گاز و ترانزیت، در متن دریا بهره برداری از آبزیان و در سطح دریا موضوع حمل و نقل مطرح است. الزام حضور بخش خصوصی در پروسه تکمیل کریدور شمال _ جنوب مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در همایش اقتصاد دریا محور ایران امروز (۲۳ بهمن ماه)، اظهار داشت: هدف ما از برگزاری این همایش معرفی راهکارهای توسعه و اجرائی کردن منافع کریدور شمال جنوب است. ما اعتقاد داریم پس از ۲۲ سال تا به امروز نتوانستیم ظرفیت و تسهیلات لازم برای بهره مندی کشورهای عضو کریدور و کشورهای ذی نفع در منافع اقتصادی کریدور را تامین نماییم. وی اضافه کرد: بدین جهت همکاران ما اقدامات کارشناسی را در قالب های مختلف به ویژه با حضور در میدان عمل به دست آوردند و امیدواریم خروجی این همایش، معرفی نقاط قوت برای به اشتراک گذاشتن با کشورهای ذی نفع از منافع کریدور همین طور معرفی نقاط ضعف و ایجاد هم افزایی برای حل این مشکلات باشد. این مسؤول اشاره کرد: یک بخش از نقیصه ها و نقاط قوت به مجموعه اقتصادی دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران برمی گردد که با اراده ریاست جمهوری، در این خصوص و توجه ویژه برای اصلاح ساختارهای حاکمیتی برای تسریع در عرصه ترانزیت که از محوری ترین موضوعات کریدور شمال - جنوب است، به عمل آورده است. افزایش ۳ برابری ساخت و افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل با اعلان اینکه «توسعه و تکمیل ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و شبکه ریلی در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد»، اظهار داشت: اکنون و در عرصه راه اندازی بزرگراه ۶ هزار کیلومتر مسیر در دست ساخت داریم که یکی از مهم ترین آنها محور قزوین-الموت-تنکابن است که فاز نخست آن از قزوین تا الموت با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد است. وی اضافه کرد: از ۴۷۰ کیلومتر هدف گذاری ساخت و توسعه بزرگراه در کشور؛ امسال بزرگراه شیراز - اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر، منطقه ۲ بزرگراه تهران-شمال به طول ۱۵.۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و بزرگراه منجیل-رودبار نیز به طول هشت کیلومتر آماده بهره برداری است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه متوسط ساخت و افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور در دولت سیزدهم سه برابر شده است، اظهار داشت: بزرگراه صوفیان-تبریز و مراغه - هشترود نیز درحال تکمیل بوده و سال آینده آماده افتتاح و بهره برداری می شود. استان سیستان و بلوچستان بیشترین و بزرگ ترین طرح های بزرگراه و آزادراهی را به خود مختص کرده است. افتتاح ۲۵ هزار میلیارد تومان پروژه جاده ای داریوش امانی رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اظهار داشت: همزمان با دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پروژه های این سازمان به ارزش ۲۴ هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان در سراسر کشور افتتاح خواهد شد. در این ایام پروژه های لکه گیری، درزگیری، روکش آسفالت تقویتی و حفاظتی به میزان ۷۱۸۳ کیلومتر در محورهای اصلی و شریانی با اعتباری افزون بر ۸، ۶۱۹ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد. امانی درباب پروژه های حوزه راه های فرعی و روستایی که افتتاح خواهد شد، اشاره کرد: ۱۶۷۴ کیلومتر راه اندازی، بهسازی و آسفالت راه های فرعی و روستایی به ارزش ۵، ۴۳۴ میلیارد تومان و بهسازی، لکه گیری و روکش آسفالت ۲۵۴۴ کیلومتر راه های فرعی و روستایی به ارزش ۴، ۳۶۴ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد. وی اضافه کرد: همین طور در این ایام ۴۱ پروژه رفع و اصلاح نقاط پرحادثه به ارزش ۲۹۸ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد. منبع: sasangostar.ir 1402/11/26 14:05:14 5.0 از 5 امتیاز 382 تگهای خبر: ارز , اشتغال , اقتصاد كشور , بارگیری این مطلب ساسان گستر مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط 75 درصد پرتفوی صنعت بیمه در قسمت درمان و ثالث است طراحی سازوکاری برای ارتباط مستقیم و موثر دانشگاه ها و وزارت ارتباطات قیمت نفت امروز یکم دیماه رشد ۶ سنتی برنت مرهم شفافیت بر زخم کهنه ناترازی ها نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۳