ایجاد انحصار در بازار تایر به گزارش ساسان گستر، اداره کل صمت البرز در نامه ای به وزارت صمت از ایجاد انحصار در بازار تایر و عدم تخصیص کافی تایر از جانب نمایندگی ها و عاملین عمده به صنف خرده فروشان اطلاع داد که باعث گرانی تایر شده است. به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، اداره کل صنعت، معدن و تجارت البرز در نامه ای به وزارت صمت با برشمردن ۷ مشکل اساسی بازار تایر، از ایجاد انحصار از جانب شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان اطلاع داد. در این نامه آمده است: با توجه به مشکلات پیش آمده در حوزه توزیع تایر موارد به شرح ذیل جهت استحضار و صدور دستور مقتضی در مورد پیشنهادات مطرح شده به حضور ارسال می گردد. مشکلات: ۱- فروش سبدی واحدهای تولیدی و وارد کنندگان که سبب انباشت سرمایه و ضرر و زیان عوامل توزیع شده است. ۲- کاهش عرضه رینگ های پرمصرف (۱۴، ۱۳ و ۱۵) از جانب واحدهای تولیدی که باعث کمبود شدید این کالاها در سطح بازار شده است. ۳- قطعی مستمر و مدام سامانه که سبب سردرگمی کسبه، ایجاد صفوف طولانی و همینطور نارضایتی شهروندان شده است. ۴- عدم اطلاع رسانی بموقع از تصمیمات و در مواردی تغییرات در سامانه جامع تجارت که باعث سردرگمی و عدم امکان پاسخگویی به ارباب رجوع توسط ادارات صمت و واحدهای صنفی؛ بعنوان مثال ثبت شماره برگ سبز خودرو پیش از مکاتبه وزارت متبوع از راه عوامل توزیع و فضای مجازی مبحث به کارشناسان ادارات کل صمت اطلاع رسانی شد. ۵- ایجاد انحصار از جانب شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان ۶- عدم محدودیت در فروش مستقیم به مصرف کننده برای واحدهای تولیدی و نمایندگی و عوامل عمده فروش که باعث عدم رغبت به کسب سود مجاز عمده فروشی (۳ الی ۵ درصد) و ترغیب این گونه واحدها برای دست یابی به منافع و سود خرده فروشی حداقل به میزان ۱۵ درصد و حتی بالاتر از آن گردیده است. ۷- عدم تخصیص کافی تایر از جانب نمایندگی ها و عاملین عمده تعیین شده به صنف خرده فروشان که باعث ایجاد حاشیه بازار و فروش آن کالا بالاتر از قیمت مصوب و در نتیجه خارج شدن واحدهای صنفی خرده فروش از چرخه توزیع گردیده است. پیشنهادات: ۱- اعلام برنامه تولید به واحدهای فوق الذکر برای رینگ های پر مصرف (۱۴۱۳ و ۱۵) به مقدار نیاز استان ها بر مبنای برآورد وسایل حمل و نقل شماره گذاری شده در هر استان ۲- ایجاد گروه کشوری در فضای مجازی برای ادارات کل استان ها و اطلاع رسانی بهنگام برای مدیران و کارشناسان استانی جهت اتخاذ تصمیمات مناسب ۳- در ابتدا رفع محدودیت و فراهم نمودن شرایط افزایش تعداد نمایندگی و عوامل متقاضی توزیع استانی و شهرستانی از جانب واحدهای تولید کننده و وارد کننده تایر ۴- در صورت عدم امکان اجرای بند فوق (از طریق افزایش تولید یا واردات)؛ مدیریت تأمین و توزیع (سهمیه تخصیص یافته تایر به هر استان) از راه رفع انحصار و افزایش تعداد عاملین استانی و شهرستانی از جانب واحدهای تولیدی و وارد کننده ۵- اجرای محدودیت فروش مستقیم به مصرف کننده در سامانه برای واحدهای تولیدی نمایندگی های و عوامل عمده فروش تایر و رعایت سیکل عرضه: واحد تولیدی عامل عمده ۶- -فروش واحد صنفی خرده فروش مصرف کننده نهایی و ایجاد زیرساخت و فراهم نمودن بستر مناسب سامانه جامع تجارت برای کالای تایر مانند بستر سایر کالاها در سامانه بعنوان مثال لوازم خانگی و … بمنظور پیشگیری از قطعی های مکرر ۷- تعدیل درصد سود عمده فروشان حداقل به ۵ الی ۷ درصد بمنظور پوشش هزینه های واحد صنفی ۸- تعدیل تدریجی قیمت درب کارخانه برای تایرهای پرمصرف رینگ ۱۳ و ۱۴ بمنظور ترغیب تولید کنندگان ۹ - تأمین بموقع ارز واردات تایر و مواد اولیه واحدهای تولید کننده و وارد کننده. منبع: sasangostar.ir 1402/12/04 16:30:33 5.0 از 5 امتیاز 272 تگهای خبر: ارز , بازار , تجارت , توزیع این مطلب ساسان گستر مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط دستورالعمل معاملات بازار ارز تجاری مرکز مبادله ارز و طلا ابلاغ گردید جایگاه حقوق عامه در برنامه ریزی شهری کجاست؟ در نخستین فرصت به کردستان سفر می کنم ۱۲۰۰ همت خلق پول جدید داشتیم نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۱