علت ناترازی بنزین چیست؟ تولید پایین یا مصرف بالا

علت ناترازی بنزین چیست؟ تولید پایین یا مصرف بالا ساسان گستر: ناترازی بنزین دلیلهای مختلفی دارد که کارشناسان با اهمیت ترین دلیل آنرا خودرو های فرسوده می دانند، خودروهایی که علاوه بر آلودگی هوا بر اقتصاد کشور هم لطمه زده است.



به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، ناترازی بنزین در کشور دلیلهای مختلفی دارد که کارشناسان امر با اهمیت ترین دلیل آنرا خودرو های فرسوده عنوان می کنند، خودروهایی که علاوه بر آلودگی هوا بر اقتصاد کشور هم لطمه می زند برای اینکه احتراق نا مناسب منجر به مصرف این خودرو ها می شود که این افزایش مصرف منجر به واردات بنزین هم شده است. بااینکه مسؤولان برای جلوگیری از این ناترازی راهکارهای مختلفی نظیر ساخت پالایشگاه، محدودیت کارت سوخت جایگاه، کاهش سهمیه آزاد کارت های سوخت و حتی افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت را در نظر گرفتند اما بنظر می رسد که این راه حل ها پاسخ گو نبوده و الان باید راهکارهای دیگری را برای جبران این خسارت سوختی در نظر گرفت.
یکی از ابزارهای مهم برای جبران ناترازی بنزین مدیریت مصرف است اما این مساله به تنهایی کافی نیست، چونکه در کنار مدیریت مصرف باید به مقولاتی نظیر میزان سهمیه ماهانه خودرو های شخصی و بالا بردن استانداردهای خودرو توجه ویژه ای نشان داد، برای اینکه با اهمیت ترین دلیل ناترازی بنزین در کشور را می توان کیفیت پایین خودرو ها دانست، خودروهایی که دو برابر استاندارد جهانی مصرف دارند، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش، جلیل سالاری هم صحه بر این مساله گذاشت گفت، مصرف سوخت خودرو های داخلی نسبت به استاندارد جهانی ۲ برابر است اگر خودرو های داخلی، استاندارد بودند الان مصرف بنزین در کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و می توانستیم بیش از ۵۰ میلیون لیتر در روز، بنزین صادر نماییم. طبق محاسبات، صادرات این میزان بنزین درآمدی معادل ۱۵ میلیارد دلار برای کشور به همراه دارد.
بی کیفتی خودرو های داخلی عامل ناترازی بنزین
اگرچه کارشناسان خودرو تا مدتی پیش زیر بار کیفیت پایین خودرو های داخلی و عامل اصلی ناترازی بنزین نمی رفتند اما مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو در ارتباط با علت ناترازی بنزین در کشور به خبرنگار مهر اظهار داشت: در بحث بهینه سازی مصرف سوخت چندین مؤلفه تأثیر گذار است. یکی از اقدامات مؤثر در کاهش ناترازی بنزین تقویت صنعت خودروسازی داخلی یعنی بالابردن کیفیت مونتاژ خودرو به ویژه در بحث تولید موتور (پیشرانه) و قوای محرکه است که هم موجب کاهش مصرف بنزین و هم کاهش آلودگی هوا در تمام شهرها در دراز مدت می شود.
فرزانه در ادامه با اشاره به این که از طرف دیگر تقویت واردات خودرو های خارجی باکیفیت نیز می تواند به ما در رفع معضل ناترازی بنزین کمک نماید افزود: تغییر نگاه کلان به بخش صنعت خودرو در بخش مونتاژ نیز یکی از اقداماتی است که می توان بوسیله آن تا حدودی این ناترازی را در طولانی مدت مرتفع کند.
وی اشاره کرد: تمامی خودرو های مونتاژی در کشور در حالی چینی شده اند که ۵ سال پیش بخش قابل توجهی از این مونتاژی ها خودرو های فرانسوی مثل پژو و رنو وسیتروئن بود که بمراتب از کیفیت بسیار بالاتری از خودرو های فعلی چینی برخوردار بودند، به اضافه این که عموم خودرو های مونتاژی چینی موتورهای توربوی بی کیفیتی دارند که باکیفیت پایین سوخت در کشور ناسازگارند و هم موتور را زودتر از موعد مستهلک، هم آلودگی را بالاتر و هم مصرف سوخت را بیشتر می کند و چنین شرایطی سبب رسیدن به رکورد مصرف سوخت بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر در روز در کشور شده است.
واردات خودرو های برقی راهی برای جبران ناترازی بنزین
یکی از اقداماتی که خیلی از کشورها برای کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی هوا به آن روی آورده اند استفاده از خودرو های برقی است، بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو صحه بر این مساله می گذارد و به خبرنگار مهر می گوید: اتفاقی که در سالهای اخیر در صنعت خودروسازی جهان رخ داده این است که به سمت خودرو های با موتور پاک، بازدهی بالا و مصرف سوخت پایین و آلایندگی کم رفته ایم.
وی افزود: مسائل زیست محیطی در تولید خودرو اگر جدی گرفته نشود برای تمام دنیا بحران به وجود می آورد. خودروهایی که در کشور ما تولید می شود پلت فرم های قدیمی دارد و موتورها آلایندگی بالاتری نسبت به خودرو های جدید دارد.
صدرایی توضیح داد: علاوه بر این مشکل دیگر موجود در کشور ما که سبب شده مصرف بنزین بالا برود از رده خارج نشدن خودرو های فرسوده است. وی افزود: خودرو های فرسوده در کشور ما حجم بالایی دارند. اگر ما خودروی برقی هم به کشور وارد نماییم ولی این خودرو های فرسوده و اتوبوس و مینی بوس های فرسوده را از رده خارج نکنیم تأثیری در کاهش مصرف بنزین و ناترازی ندارد.
این کارشناس خودرو توضیح داد: بنا بر این ما باید برنامه ریزی داشته باشیم که خودرو های فرسوده و قدیمی و خودرو های تولید کننده آلایندگی را از چرخه مصرف خارج نماییم و بجای آن خودرو های نو با انرژی پاک به چرخه مصرف وارد نماییم.
این کارشناس خودرو بیان کرد: برای از رده خارج کردن خودرو های فرسوده هم مشکلات زیادی بر سر راه وجود دارد برای اینکه عمده کسانی که از خودرو های فرسوده استفاده می نمایند شرایط مالی لازم را ندارند که از خودرو های جدید و با مصرف کم بنزین بهره گیرند و برای برون رفت از این شرایط باید دولت تصمیمی عاجل بگیرد.
استاندارد پایین خودرو های داخلی دلیل اصلی ناترازی بنزین
ناصر سودانی کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی معضل ناترازی بنزین در کشور اظهار داشت: کشور ما از ابتدا در موضوع بنزین وابستگی قابل توجهی را به خارج داشته است و جز در مقاطع کوتاهی نتوانسته به خودکفایی بایسته ای برسد.
وی افزود: عمده ترین دلیل ناترازی بنزین در کشور بالا بودن مصرف این فرآورده سوختی است و هم عدم تعادل بین تولید و مصرف سبب شده که با ناترازی بنزین در کشور مواجه شویم.
این کارشناس انرژی توضیح داد: عمده ترین تلاشی که باید در کشور صورت بگیرد کاهش مصرف و افزایش تولید است به نحوی که تولید بنزین از مصرف آن بیشتر باشد.
سودانی اضافه کرد: کاهش مصرف بنزین به عوامل مختلفی وابسته است، ابتدا این که باید استاندارد خودرو های تولید داخل را به استانداردهای جهانی نزدیک نماییم که متأسفانه تا این استانداردها فاصله قابل توجهی داریم.
این کارشناس انرژی توضیح داد: متأسفانه تولیدات خودروسازان ما به سمت خودرو های هیبریدی و با سوخت های سبز پیش نرفته است. با وجود گشایش پالایشگاه خلیج فارس هنوز نتوانسته ایم پا به پای مصرف تولید را افزایش دهیم و این امر سبب شده که به واردات بنزین تن دهیم.
نبود سبد سوخت یکی از دلیلهای ناترازی بنزین
البته سهم نه چندان زیاد سی ان جی در سبد سوخت قابل چشم پوشی نیست، سعید رحمان سالاری، مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مدتی پیش اظهار داشت: اکنون حدود ۲ هزار و ۵۵۰ تجهیز سی ان جی در سطح کشور وجود دارد که این تعداد، ظرفیت توزیع روزانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب در کشور را فراهم نموده است.
وی اضافه کرد: به طور متوسط روزانه حدود ۲۲ میلیون مترمکعب سی ان جی در جایگاه های کشور توزیع می شود که این مقدار جایگزین توزیع روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین در کشور شده است.
وی افزود: باید تلاش نماییم کاستی های این صنعت برطرف شود. اکنون حدود ۱۷ میلیون لیتر ظرفیت خالی در کشور وجود دارد که باید هرچه سریع تر با افزایش تعداد خودرو های گازسوز از این ظرفیت خالی بمنظور افرایش سهم سی ان جی در سبد سوخت خودرو ها و کاهش ناترازی بنزین استفاده نمائیم.
رحمان سالاری تاکید کرد: توزیع هر مترمکعب سی ان جی حدود یک دلار به اقتصاد کشور کمک می نماید که این مساله افزون بر مزایای زیست محیطی، با احتساب ۱۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی روزانه، صرفه جویی بزرگی را در کشور به همراه خواهد داشت.
مهرداد عباد عضو اتاق تجاری از دیگر صاحبنظران است که در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره ی علت بروز ناترازی بنزین و راه کار برون رفت از این معضل اظهار داشت: کشور ما اکنون در چند جبهه «بنزین، گاز و برق» با ناترازی انرژی رو به رو است. این ناترازی به چند عامل دربر می گردد که یکی از این عوامل عدم سرمایه گذاری خودروسازان در تحقیق و توسعه برای ورود فناوریهای جدید به صنعت خودروسازی و مهم تر از آن عدم سرمایه گذاری دولت بر روی متنوع کردن سبد سوخت است.
وی افزود: ما چند پژوهشگاه داریم که در رابطه با صنعت نفت و گاز و تکنولوژی خودرو ها کار می کنند و تحقیقات خوبی هم داشته اند اما متأسفانه از آنها استفاده ای که باید نشده است.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تجاری اضافه کرد: متأسفانه در چند ۱۰ سال اخیر بودجه های آنها به شدت پایین آمده است ولی با این وجود کارهای تحقیقاتی زیادی در این پژوهشگاه ها انجام شده که همچنان خاک می خورد. در این پژوهشگاه ها به بسیاری از تکنولوژی های روز دنیا برای تولید خودرو های با تکنولوژی پیشرفته بصورت آزمایشگاهی دست پیدا کرده ایم، می توانیم تولید خودرو های پاک و سبز را هم در دستور کار داشته باشیم تا سبد سوخت ما متنوع شود ولی متأسفانه به این سمت و سو سوق پیدا نکرده ایم.
عباد اظهار داشت: ما متأسفانه برنامه ریزی خوبی در چند ۱۰ سال اخیر برای سرمایه گذاری در سبد سوخت نداشته ایم و هرازگاهی بواسطه معروف شدن یک کار در بعضی حوزه ها سرمایه گذاری می کردیم که خیلی هم تأثیر گذار نبود. در صورتیکه هم اکنون بیش از ۹۵ درصد سبد سوخت ما وابسته به بنزین است کشورهای نه چندان توسعه یافته از سوخت های دیگر برای تردد وسایل نقلیه خود استفاده می نمایند.
عباد اشاره کرد: از طرف دیگر قدیمی تر شدن تجهیزات این پالایشگاه ها و تجهیزات سر چاهی و همین طور قدیمی شدن مخازن نفت و گاز سبب شده که عملاً راندمان تولید بنزین پایین بیاید.
عضو کمیسیون بهبود محیط کسب وکار اتاق تهران توضیح داد: در کشور نیاز داریم که از خودرو های جدید و با فناوری روز دنیا استفاده نمائیم ولی متأسفانه همچنان از خودرو های بی کیفیت استفاده می شود.
وی بیان کرد: ما زمانی حدود ۵ تا ۱۰ سال پیش تصورمان این بود که بنزین، گاز و نفت همیشه به اندازه کافی در دسترس هست، در آن زمان هنوز با این مشکلات سیستمی رو به رو نبودیم. هم اکنون نیاز به اصلاح در صنعت ساخت خودرو ها داریم تا بتوانیم راندمان مصرف بنزین را پایین بیاوریم و در نتیجه با ناترازی بنزین مقابله نماییم.
جبران ناترازی در گرو افزایش کیفیت خودرو های داخلی
بر اساس این گزارش این طور که بنظر می رسد عوامل بسیاری بر ناترازی بنزین دامن زده اند اما با اهمیت ترین عامل ناترازی بنزین در کشور ما یکی خودرو های فرسوده و دیگری عدم رعایت استانداردهای جهانی در خودرو های داخلی است و اگر این دو مؤلفه رعایت می شد حالا مصرف بنزین در کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و حتی امکان صادرات ۵۰ میلیون لیتری در روز، بنزین نیز فراهم بود و در آمد ۱۵ میلیارد دلاری را برای کشور به همراه داشت. البته بی کیفیتی خودرو های داخلی مزید بر علت شده تا بر ناترازی بنزین دامن زند.

1403/03/07
13:44:26
5.0 از 5 امتیاز
192
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد كشور , انرژی , پالایشگاه
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات