گزارش ساسان گستر؛ بهره برداری از آخرین تکه پازل کریدور شمال- جنوب ساسان گستر: پروژه ریلی رشت- کاسپین به عنوان آخرین تکه پازل کریدور شمال- جنوب در حالی افتتاح خواهد شد که آیت الله شهید سید ابراهیم رییسی غایب بزرگ این مراسم ملی محسوب می شود. خبرگزاری مهر، گروه استان ها – بهرام قربانپور: انگار همین روز گذشته بود؛ جمعه هشتم بهمن ۱۴۰۰ را عرض می کنم، روزی که گیلان میزبان «خادم جمهور» بود، خادمی که حالا روح مطهرش به آسمان ها سفر کرده و «شهید جمهور» شده است. مردم گیلان هیچگاه فراموش نخواهند کرد که آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی با قدوم مبارکش در اولین سفر استانی به این استان «بانی» چه خدمات مؤثر و پر خیر و برکتی برای گیلان همیشه سبز و غرق در محرومیت شدند. راه آهن رشت- کاسپین پروژه ملی- منطقه ای یکی از پروژه های مهمی که آیت الله رئیسی بمحض ورود به گیلان پیگیری و مورد مطالبه قرار داد، خط ریلی رشت-کاسپین بود، پروژه ای به زعم وی می تواند کشور و گیلان را از بن بست اقتصادی برهاند. آیت الله رئیسی در بازید میدانی از روند اجرای پروژه ریلی رشت-کاسپین با تأکید بر سرعت بخشی در اجرای این طرح گفته؛ تکمیل این مسیر ریلی می تواند ضمن تسهیل حمل و نقل کالا، زمان و هزینه های انتقال کالا را کم کند. به گفته وی، تکمیل کریدور شمال به جنوب فواید اقتصادی فراوانی برای کشورمان و نیز کشورهای همسایه شمالی دارد و می توان آنرا یک پروژه ایرانی- منطقه ای نامید. گیلان باتوجه به همه ظرفیتهای اقتصادی و تجاری و قرارگیری در موقعیت عالی جغرافیایی، استانی است که جورچین اقتصادی و تجاری کشورهای آسیای میانه، اوراسیا و حاشیه خزر با کشورهای اروپایی و حتی تمام دنیا تلقی می شود حلقه واصله ای که سوزن آن در خط ریلی «رشت به کاسپین» گیر کرده بود، ولی حالا با تلاش و پشتکار دولت سیزدهم و خصوصاً تأکیدات «خادم جمهور» پروژه ریلی رشت- کاسپین به «فرجام» رسیده است. پیشرفت ۳ درصدی در ۱۳ سال از آنجا که اقتصاد ریلی یکی از مهم ترین نوع تجارت تلقی می شود. قرارگیری گیلان در شاهراه بین المللی کریدور شمال به جنوب فرصتی را فراهم نموده تا این استان بتواند بوسیله خطوط ریلی به هدف اقتصادی و تجاری برسد و از سویی دیگر نقطه ثقل هدف گذاری بین المللی باشد. بهره برداری از پروژه ریلی رشت-کاسپین که مردمان گیلان سال ها چشم انتظار تحقق آن بودند، می تواند معیشت و اقتصاد استان و حتی کشور را به «اقتصاد ریلی» در تراز بین المللی گره بزند. همانطور که قبل تر گفته شد؛ پروژه ریلی رشت به کاسپین به سبب موقعیت راهبردی ملی و بین المللی که دارد می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه تحول آفرین باشد. آن گونه که داده های آماری می گوید؛ عملیات اجرائی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ آغاز شد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ در یک برهه ۱۳ ساله فقط ۳ درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ شروع شده است، پروژه ای که اینروزها صحبت از بهره برداری آن به گوش می رسد زمانی در یک بازه ۱۳ ساله فقط با ۳ درصد پیشرفت رها گردید و دولت «تدبیر و امید» هم امیدها را برای اجرا و اتمام این پروژه مهم زنده نکرد تا این که با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، روند اجرای پروژه ریلی رشت – کاسپین همزمان با سایر پروژه های روی زمین مانده و به ارث رسیده از دولت های گذشته «شتاب» گرفت و الان آماده بهره برداری است. پروژه چند بُعدی در آوردگاه بین المللی «موسی فکور» سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به جزییات پروژه ریلی رشت - کاسپین می گوید: این پروژه از پروژه های مهم، اثرگذار و چندبُعدی گیلان است که اثرات ملی و منطقه ای دارد. وی از افتتاح پروژه ریلی رشت – کاسپین با حضور سرپرست ریاست جمهوری آگاهی داد و اضافه کرد: آیت الله شهید رئیسی برای عاقبت رساندن پروژه ریلی رشت – کاسپین تلاش ها و پیگیری های زیادی انجام دادند و برنامه ریزی شده بود که همین روزها برای افتتاح این پروژه به گیلان سفر کنند اما شهادت ایشان سبب شد تا «غایب بزرگ» این افتتاح باشند و بدین جهت سرپرست ریاست جمهوری برای افتتاح این پروژه به گیلان سفر می کنند. سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان با اعلان اینکه راه آهن رشت- کاسپین حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب شمرده می شود، اظهار داشت: از این پروژه مهم به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می شود و از اهمیت ویژه ای برخوردارست. فکور با اشاره به اهمیت چندبُعدی پروژه ریلی رشت- کاسپین بیان کرد: ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه بوسیله ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا بوسیله تکمیل این خط ریلی امکان پذیر است. وی با اعلان اینکه خط ریلی رشت – کاسپین آورده مالی و اقتصادی برای گیلان دارد، اضافه کرد: جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن بوسیله ایران یکی از مهم ترین کارکردهای ساخت این مسیر ریلی است. سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان با اعلان اینکه مسیر ایران ارزان ترین، به صرفه ترین و نزدیک ترین مسیر برای کارهای تجاری و ترانزیتی در منطقه است، اشاره کرد: موقعیت ایران به نحوی است که می تواند ظرفیتهای خوب شرق آسیا را به اروپا متصل کند. فکور با اعلان اینکه راه آهن رشت – کاسپین پس از محدوده ایستگاه رشت و محور رشت – جیرده شروع و به سمت بندر کاسپین ادامه پیدا می کند، اظهار داشت: طول کل محور ۳۵.۷ کیلومتر بوده که ۷۰۰ متر آن در منطقه آزاد است. به گفته وی، محور ریلی رشت - کاسپین دارای ۱۶ پل خاص مجموعاً به طول ۶۵۰ متر و دارای ۲۳۱ ابنیه فنی تیپ است. پل ارتباطی آسیا با اروپا سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری گیلان با اعلان اینکه عملیات ریل گذاری کل مسیر ریلی رشت- کاسپین بطور کامل انجام شده است، اظهار داشت: تا کنون ۱۰۰ درصد زیرسازی و ۱۰۰ درصد روسازی پروژه ریلی رشت - کاسپین انجام شده است. فکور با اعلان اینکه کل مبلغ هزینه شده برای پروژه ریلی رشت - کاسپین ۳، ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: از این مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان در دولت قبل و ۲، ۳۰۰ میلیارد تومان تا حالا در دولت سیزدهم هزینه شده و ۶۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران باقی مانده است. جای خالی «شهید جمهور» در آئین افتتاح به نظر می رسد بهره برداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینه سازی برای گسترش روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از با اهمیت ترین فاکتورهای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در عرصه مناطق آزاد است. با شنیدن صدای سوت قطار رشت – کاسپین در گیلان؛ شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود و این مهم می تواند اقتصاد بیمار گیلان را بوسیله روابط تجاری، ترانزیت کالا و صادرات محصولات شیلاتی و کشاورزی علاج کند، این پروژه نه فقط برای گیلان مفیدست بلکه ایران را از تنگای اقتصادی، تحریم ها و فشارهای روانی ناشی از چالش های اقتصادی و معیشتی نجات می دهد و حتی این پروژه زخم عظیم اقتصادی همسایگان خزری و اوراسیایی و دوستان دور و نزدیک اروپایی را هم ترمیم می بخشد. پروژه ریلی رشت – کاسپین در حالی در ایام آینده با حضور «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری به بهره برداری می رسد که آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی عنوان «غایب بزرگ» این مراسم ملی محسوب می شود. 1403/03/12 23:35:32 5.0 از 5 امتیاز 244 تگهای خبر: ارز , تجارت , ترانزیت , خدمات این مطلب ساسان گستر مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط دستورالعمل معاملات بازار ارز تجاری مرکز مبادله ارز و طلا ابلاغ گردید جایگاه حقوق عامه در برنامه ریزی شهری کجاست؟ در نخستین فرصت به کردستان سفر می کنم گالوانیزه و گالوانیزه گرم نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۳