۱۵ درصد از برداشت آب های زیرزمینی در ارتباط با چاه های مجاز نمی باشد

۱۵ درصد از برداشت آب های زیرزمینی در ارتباط با چاه های مجاز نمی باشد به گزارش ساسان گستر، سخنگوی صنعت آب از شناسایی ۱۱ هزار مشترک چاه کشاورزی با میزان مصرف منابع آب بیشتر از سقف مجاز پروانه اطلاع داد و اظهار داشت: کمتر از ۱۵ درصد مصارف آب زیرزمینی هم توسط چاه های غیر مجاز مصرف میشود.



به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر، فیروز قاسم زاده، «تحویل حجمی آب» را یکی از وظایف قانونی وزارت نیرو عنوان نمود و اظهار داشت: بخش عمده مصرف آب کشور، معادل ۹۰ درصد منابع آبی در قسمت کشاورزی مصرف می شود و ضروریست میزان و حجم مصرفی این بخش با نظارت بر چاه های کشاورزی مدیریت شود.
سخنگوی صنعت آب کشور در این حوزه اضافه کرد: بر این اساس ضروری است در کنار اندازه گیری حجم مصرفی آب چاه های کشاورزی از برداشت مازاد آب در این بخش جلوگیری شود.
وی ابراز کرد: به منظور تحقق این مهم، در دولت سیزدهم طرحی عرضه شد که بر مبنای میزان مصرف برق در چاه های کشاورزی، حجم آب برداشتی محاسبه می شود.
قاسم زاده با اشاره به اینکه اجرای این طرح از سال قبل شروع شده است، خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از برداشت مازاد آب ابتدا احتیاج به فراهم سازی بستر مناسب ارتباطی با کشاورزان بودیم و از این طریق اطلاعات مورد نیاز برای مالکان یا بهره برداران ارسال شد.
سخنگوی صنعت آب افزود: زمانیکه میزان مصرف برق مشترکان چاه های کشاورزی از میزان قید شده در پروانه بهره برداری بیشتر باشد، پیامکی در خصوص رجوع بهره بردار به امور آب شهرستان مربوطه ارسال می شود و از این طریق راهنمایی و راهکارهای لازم برای بازگشتن به میزان الگوی مصرف عرضه می شود.
وی ضمن ارزیابی مثبت از اجرای موفق این طرح در مدت زمان کوتاه در سال گذشته، اظهار داشت: سال قبل حدود ۵۰ هزار مشترک چاه های کشاورزی شناسایی شدند که میزان مصرف آب از پروانه بهره برداری آنان بیشتر بود و برای ۲۰ درصد از این مشترکان محدودیت اعمال شد و با پیگیری های صورت گرفته، الگوی مصرف و منصوبات کشاورزی اصلاح گردید.
به گفته قاسم زاده؛ از آغاز فروردین سالجاری مدیریت حجم مصرفی آب چاه های کشاورزی به واسطه میزان برق مصرفی با جدیت دنبال شد و الان سامانه ای مشترک وجود دارد و تعاملات بین شرکتهای آب و برق و کشاورزان رصد و نظارت می شود و در چارچوب طرح مدیریت توأمان آب و برق، جلساتی با مشترکان (بهره برداران یا مالکان چاه های کشاورزی) برگزار می گردد.
وی با تکیه بر این که در رویارویی با این امر، ضریب رواداری در نظر گرفته شده است، از شناسایی ۱۱ هزار مشترک چاه کشاورزی با میزان مصرف منابع آب بیشتر از برنامه تعیین شده امسال اطلاع داد و اظهار داشت: پیامک های لازم برای این گروه از بهره برداران ارسال شده و بازدیدهای کارشناسی در حال انجام می باشد.
سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اینکه حدود ۱۵ درصد منابع آب زیرزمینی توسط چاه های غیر مجاز مصرف می شود، تصریح کرد: در دولت سیزدهم برای دو سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ برنامه ریزی صورت گرفت تا میزان برداشت منابع آبی توسط چاه های غیر مجاز مدیریت شود و در نهایت به سمت حذف کامل این عدد حرکت نماییم.


منبع:

1403/04/11
15:05:46
5.0 از 5 امتیاز
201
تگهای خبر: ارز , تعاملات , دولت , شركت
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات