بازار ترکمنستان آماده جذب صنایع غذایی ایران ساسان گستر: همایش تجاری تخصصی بررسی توسعه صادرات پایدار به بازار ترکمنستان و معرفی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود ترکمنستان-عشق آباد باحضور محمود بازاری مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، اکبر گداری سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه و غلامعباس ارباب خالص سفیر پیشین ایران در ترکمنستان اجرا شد. به گزارش ساسان گستر به نقل از خبرگزاری ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، در آغاز نشست محمود بازاری، مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، رویداد اگروفود ترکمنستان را در ادامه رویدادهای تجاری گذشته در ترکمنستان دانست و اضافه کرد: ترکمنستان، بازاری بالقوه و مهم برای خدمات ایرانی است. ترکمنستان، کشوری با موقعیت ویژه در کریدور شمال و جنوب است که می توان از ظرفیتهای آن برای توسعه صادرات بهره گرفت. به گفته این مقام مسئول؛ هدف از رویداد ایران آگروفود، در گام نخست نشان دادن توانمندی ایران در حوزه صنایع غذایی و محصولات کشاورزی است و در قدمهای بعدی، به نمایش گذاشتن توانایی ایران در تولید ماشین آلات صنعتی و کشاورزی است. وی با اشاره به توان ایران در حوزه تولید غذای منطقه، اشاره کرد: ایران، توانایی تولید و تامین غذای منطقه را دارد و در برنامه هفتم توسعه نیز به این مهم اشاره شده است. بنظر می رسد اگر موانع صادرات رفع گردد تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه دور از انتظار نباشد. مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در بازار ترکمنستان، نباید به صادرات مستقیم کالا اکتفا نماییم. این کشور در حقیقت مسیر و دروازه ورود به کشورهای حوزه اوراسیا است. پس باید از پتانسیل صادرات مجدد از این کشور بیشتر بهره بگیریم. وی با تأکید بر لزوم برگزاری جلسات B2B با میهمانان خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه، اظهار داشت: سال قبل ایران نمایشگاهی در ترکمنستان برگزار کرد که منجر به عقد قراردادهای خوبی شد. به نظر بنده باید برای تصاحب سهم بیش از این بازار فرصت سازی مناسبی انجام دهد. در ادامه این همایش ارباب خالص، قدمت روابط سیاسی_ اقتصادی، ترکمنستان با ایران به زمان ایجاد این کشور نسبت داد و اضافه کرد: ترکمنستان با کشورهای زیادی ارتباط دارند و از توان مالی مناسبی برخوردارست. وی از ایجاد اعتماد بین تجار ایرانی و ترکمنستانی آگاهی داد و اظهار داشت: دو کشور هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و این مساله زمینه ایجاد همکاریهای مشترک را به وجود آورده است؛ خوشبختانه در سالهای اخیر در حوزه رفع موانع تجارت اقدامات خوبی انجام شده است. به گفته ارباب خالص؛ ترکمنستان، نخستین کشوری بود که به استقبال اجرای پروتکلهای کرونائی رفت مسیر ریلی خودرا ۶ ماه بست و این مساله در تجارت کشورهای همجوار تاثیر مستقیم گذاشت. اما امروز شیب مناسبات در راه خوبی قرار گرفته و زیرساخت های همکاریهای اقتصادی فراهم گشته است. وی با اشاره به سفرهای روسای جمهور دو کشور در ۲ سال گذشته، اضافه کرد: توسعه همکاریهای سیاسی، روابط تجاری را وارد مرحله جدیدی کرد و این مساله تاثیر خودرا بر گرمی مراودات تجاری گذاشت. خالص ترکمنستان را آماده برگزاری نمایشگاه های اختصاصی ایران دانست و اشاره کرد: سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت امور خارجه زمینه ایجاد شناخت بازارهای دو کشور را فراهم نموده اند. بازار ترکمنستان رو به توسعه است و ساخت وساز زیادی در این کشور به انجام می رسد و باید از این ظرفیت بیشتر بهره بگیریم. وی با اعلان اینکه کمتر از ۴۸ ساعت کالا از ایران به کشور می رسد، اضافه کرد: ترکمنستان تمایل دارد که اولویت تامین اش ایران باشد چونکه باکیفیت، تنوع خوب و قیمت مناسب محصولات ایرانی آشنا هستند و می دانند که تولیدکنندگان ایرانی به استانداردهای جهانی در روند تولید پایبند هستند. وی بیان کرد: قیمت محصولات ایرانی رقابتی است و نسبت به کالاهای روس و ترکی مناسب تر است. همین طور اقداماتی برای تبدیل شدن ایران به مرکز توریسم درمانی برای بیماران ترکمنستانی نیز در حال انجام می باشد. صادرات محصولات معدنی در ادامه گداری تقسیم بندی از گروههای کالایی صادراتی ایران به ترکمنستان ارائه داد و اضافه کرد: ۸۰ درصد کالاهای صادراتی ایران به ترکمنستان جزو محصولات معدنی و صنعتی است و ۲۰ درصد آنها در دسته کشاورزی و پتروشیمی قرار می گیرد. وی با طرح این پرسش که چرا در عرصه صادرات صنعت، معدن و خدمات فنی ومهندسی موفق بودیم؟ اظهار داشت: بنظر می رسد حضور ایران در نمایشگاه های از این دست زمینه توسعه صادرات این محصولات را فراهم نموده است. گداری افزود: در عرصه صنایع غذایی، در این بازار حضور پررنگی نداشتیم. یکی از راه های ورود به این بازار، برگزاری نمایشگاه است چونکه هنگام شرکت در نمایشگاه روند صدور ویزا با سهولت به انجام می رسد. این مقام مسئول باتاکید بر این که باید نگاه پتانسیلی در توسعه بازارها داشته باشیم، اظهار داشت: ترکمنستان، جزو کشورهای همسایه است و همین موضوع کاهش هزینه حمل و نقل تجارت با این کشور را توجیه پذیر کرده است. وی بازار ترکمنستان را مستعد جذب محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران دانست و اضافه کرد: به نظر بنده حضور نمایشگاهی به توسعه صادرات کمک می نماید. منبع: ساسان گستر 1403/05/04 13:41:23 5.0 از 5 امتیاز 257 تگهای خبر: بازار , پتروشیمی , تجارت , تولید این مطلب ساسان گستر مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط راه آهن ایران، پل ارتباطی بین شرق و غرب در شبکه ریلی شانگهای است اعلام تاریخ فروش جدید سایپا قیمت عمده میوه و سبزیجات اعلام گردید بهمراه جدول خودروسازان فرصت اشتغال زنان را فراهم کنند نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۵