استاندار خراسان رضوی:

فعالان اقتصادی به سمت تشکیل هلدینگ های مشترک با همسایگان حرکت کنند

فعالان اقتصادی به سمت تشکیل هلدینگ های مشترک با همسایگان حرکت کنند به گزارش ساسان گستر، استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: در وضعیت فعلی لازم است که فعالان اقتصادی استان به سمت همکاری مشترک با تجار و سرمایه گذاران کشورهای همسایه در راه تشکیل هلدینگ های مشترک حرکت کنند.


به گزارش ساسان گستر به نقل از خبرگزاری ایرنا، غلامحسین مظفری شنبه شب در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی در اتاق تجاری مشهد با گرامیداشت روز ملی صادرات و همین طور انتخاب ۶ صادرکننده نمونه از این استان در سطح ملی اظهار داشت: در شرایطی قرار داریم که اهداف دولت و ملت در همه حوزه ها شامل اقتصاد و سیاست و فرهنگ و... منطبق شده و بعد از سال ها فراز و فرود و اختلاف نظرها در عرصه های مختلف مسیر رسیدن به وفاق و همدلی هموار شده است.
وی با اعلان اینکه خراسان رضوی استانی با ظرفیت اما مشکلات مختلف است، اضافه کرد: در بحث حل مشکلات باید تعارف را کنار گذاشت و واقع گرا شد چونکه فارغ آمدن به مشکلات کار آسانی نیست.
استاندار خراسان رضوی گام نخست برای رسیدن به موفقیت را انتخاب مدیران شایسته برای حوزه اقتصادی ذکر و بیان کرد: دراین زمینه از پیشنهادهای فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای انتخاب بهترین افراد استقبال می نماییم.
مظفری اظهار داشت: دولت و بخش خصوصی وظایف تفکیک شده ای دارند که اگر هر کدام به وظیفه خود عمل کنند، مسیر موفقیت را هموارتر خواهند کرد؛ مواردی از طرف فعالان اقتصادی در این جلسه عنوان شد که نشان میدهد تعدادی از بخشنامه ها و ضوابط نیاز به بازبینی دارد که همچون آنها به بخشنامه های مربوط به ارزش افزوده صادرات، برگشت ارز و چند نرخی بودن ارز می توان اشاره نمود.
وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل شورای مشورتی در عرصه اقتصادی بین بخش دولتی و خصوصی، اظهار داشت: کلیات این طرح تدوین شده است؛ ما معتقدیم که تعدادی از لوایح دولت می تواند توسط بخش خصوصی نوشته شود.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: شرایط این استان به نحوی است که می تواند تعدادی از اختیارات منطقه ای را داشته باشد؛ دراین زمینه از رییس جمهور خواستیم که باتوجه به ظرفیتهای منطقه، اختیارات بیشتری به مدیران آن داده شود.
وی افزود: برای موفقیت در خراسان رضوی باید نگاه درآمدی به سیستم داشت و ظرفیتهای استان را احیا کرد که جزییات آن باید در شورای مشورتی بررسی شود.
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر این که نباید عرصه برای مدیران ریسک پذیر و متعهد تنگ شود، اظهار داشت: مدیر خوب فردی نیست که دوره مدیریت خودرا بدنبال درنوردیدن آهسته و بدون چالش باشد.
وی با اعلان اینکه دانش و فناوری در سطح جهان به سرعت درحال رشد است، اظهار داشت: باید در داخل استان زنجیره های ارزش برای تولید کالاهای صادرات محور در قالب کنسرسیوم تشکیل داد تا تولیدکنندگان در کنار هم کالاهای صادراتی قابل دفاع عرضه کنند.
مظفری افزود: بطور قطع شرایط کشورهای اطراف خراسان رضوی با گذشته بسیار متفاوت شده و علائق و ذائقه هایشان نسبت به محصولات ما تغییر کرده است، در صورتیکه بتوان هلدینگ های مشترک اقتصادی با آن کشورها تشکیل داد، می توان از ظرفیت های کالایی آنها نیز بهره گرفت.

ضعف زیرساخت ها با اهمیت ترین مساله خراسان رضوی

رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در این جلسه اظهار داشت: توقع نداریم که همه مشکلات اقتصادی استان یک شبه حل شود اما امیدواریم با حضور استاندار جدید حل این مشکلات شتاب بیشتری بگیرد.
حسین محمودی خراسانی اضافه کرد: خراسان رضوی با ظرفیتهای فراوان نیازمند توجه ویژه و هم افزایی بیشتر در امتداد توسعه صنعتی است، البته منشا برخی مشکلات را در محدودیت های جاری کشور می دانیم و ما بر این مساله واقف هستیم.
وی بیان کرد: اولین مساله خراسان رضوی ضعف زیرساخت های آن در عرصه آب، برق و گاز و جاده است که نه فقط برای توسعه صنایع حیاتی هستند بلکه نقش کلیدی در جذب سرمایه گذاران و ارتقای کیفیت زندگی مردم ایفا می کنند.
وی از استاندار خراسان رضوی تقاضا کرد که اهتمام ویژه ای در حوزه تکمیل زیرساخت ها و رفع ضعف در این بخش برای شکوفایی و رشد صنایع ایجاد شود.
محمودی خراسانی سرمایه در گردش را یکی از اشکالات صنعت گران دانست و افزود: چند سالی است که دسترسی به منابع بانکی به معضل اصلی برای صاحبان صنایع تبدیل گشته است؛ نیازمند راهکارهای موثر برای تسریع در پروسه واگذاری تسهیلات بانکی به صاحبان صنایع در استان هستیم.
رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ارتباط بهتر بین تشکل ها و فعالان اقتصادی با دولت، توجه به ظرفیتهای تجاری خراسان رضوی، ایجاد کریدورهای ارتباطی و تسهیل روند صادرات برای افزایش سهم خراسان رضوی در صادرات کشور به آسیای میانه، برگزاری نمایشگاه ها و اعزام هیات های تجاری به کشورهای آسیای میانه را ضروری دانست.
وی اظهار داشت: این انجمن ۱۱ دوره همایش "برند" را پشت سر گذاشته و و امسال در ۱۷ دیماه همایش "برند" را در سطح ملی برگزار می کند؛ از استاندار درخواست داریم تا از دبیرخانه این رویداد در انجمن مدیران صنایع حمایت کند تا فرآیندها تسهیل شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این مراسم با گرامیداشت ۲۹ مهر روز ملی صادرکنندگان اظهار داشت: هدفگذاری رشد ۲۰ درصدی صادرات استان امسال محقق شده است.
کاظم شیردل با تأکید بر گسترش زیرساخت های صادرات در خراسان رضوی به عنوان با اهمیت ترین خواسته صادرکنندگان اظهار داشت: ۸۰ درصد از صادرات ریلی کشور از خراسان رضوی انجام می گیرد اما در عرصه زیرساخت های ریلی در استان با مشکلات جدی مواجه هستیم.
وی بیان کرد: راه اندازی پایانه شهید مطهری در حوالی مشهد حرکت خوبی در راستای تامین نیازهای صادرکنندگان بود اما زیرساخت های این پایانه همچون امکانالت رفاهی، انبار، اینترنت و... به خوبی فراهم نیست و لازم است دراین زمینه بازبینی اساسی صورت گیرد.




منبع:

1403/07/29
09:02:12
5.0 از 5 امتیاز
23
تگهای خبر: ارز , بانك , تسهیلات , تولید
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات