شفافیت، رمز مبارزه با فساد در صنعت بیمه

شفافیت، رمز مبارزه با فساد در صنعت بیمه به گزارش ساسان گستر، صنعت بیمه کشور گرفتار نوعی رخوت است که نتوانسته وظیفه خویش را در برنامه ششم توسعه برای رسیدن به ضریب نفوذ 7 درصد انجام دهد و بنظر می رسد برای به حرکت درآوردن این صنعت و جلوگیری از فساد نیازمند تدوین قوانین جدید برای شفافیت بیشتر دارد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی مهر ماه امسال در آیین معارفه پرویز خوشکلام خسروشاهی رییس کل جدید بیمه مرکزی که در زمان مدیریت همتی در صنعت بیمه قائم مقام وی بود، از فساد در بیمه سخن به میان آورد و چنین اظهار داشت: «فسادهایی در صنعت بیمه به من گزارش می دهند که شایسته صنعت بیمه نیست؛ بیمه مرکزی نباید مماشات کند و از فساد و تخلفات کوتاه بیاید. من احساس نگرانی می کنم.»
وی با اعلان اینکه بیمه مرکزی نباید با تخلفات مماشات کند و باید جلوی انحراف و فساد بایستد، اظهار داشت: ۲۰ سال قبل گفتم برای نجات بیمه ایران آنرا خصوصی نماییم اما عده ای مخالفت کردند؛ نتیجه این شد که سهم آن از بازار بیمه گری از ۵۰ درصد به ۱۸ درصد سقوط کرده است.
سخنان فردی که بیشترین دوران مسئولیت خودرا به عنوان رییس کل بیمه مرکزی گذرانده، جای تأمل دارد. پس از چند ماه، محسن پورکیانی دبیرکل سندیکای بیمه گران اواخر آذرماه وقتی از وی درباره ی فساد در صنعت بیمه سوال شد، چنین بیان داشت: من نمی توانم مشخصاً درباره ی فساد در شرکت خاص یا صنعت بیمه صحبت کنم، ولی در همه صنایع مانند صنعت بانکداری و صنعت خودروسازی مشکلاتی دراین خصوص وجود دارد، ولی به نظر نمی رسد که در صنعت بیمه فساد سازمان یافته ای وجود نداشته باشد.
پورکیانی افزود: البته در کل دنیا یکی از مباحثی که در شرکت های بیمه وجود دارد، همین تقلبات بیمه ای است که به تبع در ایران نیز وجود دارد ولی عدد و رقم صنعت بیمه آنقدر بزرگ شده که نمی توان به روش های سنتی جلوی آنها را گرفت و تنها راه مبارزه با این مساله روش های سیستمی و اطلاعاتی است که می توانیم جلوی تقلبات احتمالی را بگیریم؛ باید سنهاب بیمه مرکزی و نرم افزارهایی که شرکت های بیمه دارند، دراین خصوص فعال تر باشند و الگوهای تقلبی را پیگیری و از آن آمار، اطلاعات و تقلبات را استخراج کرده تا کسی نتواند سوء استفاده نماید.
البته پورکیانی در قسمتی از این جلسه خبری درباره ی بررسی موضوع افت قیمت خودرو در صحن مجلس نیز چنین روایت می کند: «سعی کردیم با تماسهای تلفنی مکرر با نمایندگان این مساله را از دستور کار مجلس خارج کنیم»؛ این مساله نیز نشان می دهد، رایزنی های پنهان و آشکاری در مجلس از طرف صنعت بیمه برای تحت تأثیر قرار دادن نمایندگان مجلس بسیار فعال عمل می کنند.
فساد یعنی چه؟
واژه فاسد در لغت به مدلول تباهی و استفاده بدون مجوز از قدرت عمومی برای منافع خصوصی است؛ برخی فساد را عملی پنهانی برای کسب، چیز یا خدمتی برای شخص سوم به گونه ای که او بتواند اعمالی انجام دهد که منافعی برای خودش یا شخص سوم یا هر دو داشته باشد و عامل فساد در آن دست داشته باشد.
بنابراین فساد نوعی اقدام مغایر با قانون است که توسط فردی که مسئولیت و اقتدار دارد، اغلب برای به دست آوردن منافع شخصی اش به انجام می رسد؛ فساد ممکنست شامل کارهای خیلی از جمله رشوه خواری و اختلاس باشد.
فساد می تواند در ابعاد مختلفی رخ دهد؛ فسادی که منافع کوچک برای اشخاص کمی بوجود آورد (فساد جزئی یا فساد خرد)، فسادی که در بعد دولت و ابعاد بزرگ روی می دهد (فساد کلان یا فساد بزرگ) و فسادی که در ساختار زندگی روزمره مردم در اجتماع رایج و گسترده است و نشانه جرایم سازمان یافته است.


انواع فسادها در صنعت بیمه
روی دیگر صنعت بیمه، مردم قرار دارند؛ در حقیقت با اهمیت ترین مشتریان شرکت های بیمه مردم عادی هستند برای اینکه بیشترین پرتفوی این صنعت و حدود ۷۵ درصد درآمد صنعت بیمه از بخش ثالث و درمان است؛ یعنی به طور مستقیم با مردم عادی سروکار دارند.
متاسفانه در صنعت بیمه راه های فرار از موضوعی خاص آنقدر وجود دارد که بیمه گران می توانند با استناد به آن از زیر بار پاسخگویی به مردم فرار کنند و در همین آخرین نتیجه نظرسنجی پژوهشکده بیمه که ۲ هزار و ۵ نفر به طور تلفنی انجام شد، ۸۹.۲ درصد از بیمه شدگان از پیگیری های انجام شده درباره ی شکایت شان از عملکرد بیمه ذیربط، رضایت نداشته اند که این مساله نشان میدهد که بیمه گران بیشتر به فکر تجارت پرسود هستند تا گستراندن چتر حمایتی خود از مردم.
یونس مظلومی کارشناس بیمه که از مدیران پیشین صنعت بیمه محسوب می شود، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره ی فساد در صنعت بیمه می گوید: از آنجائیکه اغلب شرکت های بیمه در بورس نیز فعالند، باید نهادهای ناظر مانند سازمان بازرسی، بیمه مرکزی و بورس درباره ی وجود فساد در صنعت بیمه اظهارنظر کنند.
وی درباره ی فقدان نظارت صنفی در صنعت بیمه گفت: صنعت بیمه صنعتی کاملا متفاوت از دیگر صنایع کشور است یعنی باید در این صنعت نظارت بسیار سختگیرانه تر باشد برای اینکه در این صنعت قول فروخته می شود.
این کارشناس صنعت بیمه اشاره کرد: بعنوان مثال چندین میلیون یا چندین میلیارد از طرف افراد حقیقی و حقوقی خرید به انجام می رسد و دارایی خودرا در مقابل خطری چون حریق بیمه می کند ولی در قبال پولی که پرداخت می کند تنها یک برگ کاغذ به بیمه گذار داده می شود؛ این برگ کاغذ زمانی ارزش دارد که نهاد قوی نظارتی دارای اختیارات تضمین کننده تعهدی باشد که در آن کاغذ ذکر شده است.
مظلومی با اعلان اینکه صنعت بیمه با اصناف همچون بازاریان نیز متفاوت است، اشاره کرد: این اصناف وقتی خدمتی یا محصولی را می فروشند، آن محصول در لحظه ارائه می شود، ولی صنف بیمه تنها به شما قول می فروشد، به این امید که اگر اتفاقی در آینده افتاد، شرکتی که از آن محصول را خریداری نموده اید، خسارت شما را جبران کند.
وی افزود: صنعت بیمه نهادی مالی است و با تمامی اصناف دیگر متفاوت است، بدین سبب در اصل نهادهای نظارتی خدمات مالی، نهادهایی بسیار ویژه برای نظارت بر این دستگاه های خدمات رسان هستند و نظارت بسیار سختگیرانه تری نسبت به دیگر صنایع دارند.
رقابت های ناسالم در صنعت بیمه
صنعت بیمه نیز مانند بسیاری دیگر از بخش ها و صنایع دیگر دنیا با مقوله فساد بیگانه نیست و از انواع آن می توان به هدایت پرتفوهای بزرگ مستقیم به طرف نمایندگی یا کارگزاری های موردنظر، اعطای مجوز نمایندگی و مزایای مالی و استخدامی برای جذب پرتفوهای بزرگ و یا تحکیم موقعیت شغلی خود، پرداخت های موردی یا مستمر به روش های مستقیم و غیرمستقیم در قبال تیترها و اخبار و مطالب دهان پرکن رسانه ای یا جلوگیری از انتشار اخبار منفی اشاره نمود.
انجام معاملات ملکی، جذب افراد سفارشی و پرداخت خسارت های خارج از تعهد به صورت ارفاقی با دستور سهامداران مسلط بر شرکت و یا درخواست مقام های سیاسی و اقتصادی، دستکاری ذخایر و انجام معاملات صوری ملکی برای حساب آرایی صورت های مالی، انداختن بی خود پرونده خسارت در راه حل اختلاف برای به درازا کشیدن پرداخت آن تا اتمام دوره مسئولیت و جلوگیری از افشای کارنامه بد عملکرد همچون فسادهایی است که در صنعت بیمه وجود دارد، اما با اهمیت ترین فسادی که در این صنعت رخ می دهد رقابت ناسالم در این صنعت برای کسب پرتفوهای کارشناسی نشده و هایجک قراردادهای شرکت های دیگر است.
بهمن سوری دبیر کارگروه شبکه فروش و بازاریابی سندیکای بیمه گران ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این زمینه می گوید: باتوجه به تعداد و جمعیت شبکه فروش صنعت بیمه در سراسر کشور انگار فساد به نسبت پایین تری نسبت به جمعیت این شبکه وجود داشته باشد.
وی افزود: البته مانند همه جا ممکنست مفسده و حُسن نیز وجود داشته باشد، ولی آن چیزی که می دانم این است که حُسن آن به قبح آن ارجحیت دارد؛ یعنی شبکه فروش شرکت های بیمه کمترین سهم از اتفاقات منفی که در صنعت بیمه را دارند، برای اینکه شبکه فروش باید حفظ مشتری و بازار کنند.


لزوم شفافیت در عملکردها و صورت های مالی بیمه ای
به نظر می رسد که بیشتر این اقدامات بخاطر بسته بودن فضای صنعت بیمه است یعنی صنعت اهتمام نکرده و نمی کند که فضای شفافی از عملکرد درون خودرا در خارج از صنعت برای افکار عمومی نشان دهد و نمی خواهد که مانند دیگر بخش های پولی و بانکی کشور نورافکنی بر اقدامات این صنعت تابیده شود تا بتوان به وضوح بر عملکرد شرکت هایی که تمامی سرمایه خودرا بوسیله مردم همچون خرید محصولات (ثالث یا درمان) و یا سرمایه گذاری های طولانی مدت مانند بیمه های عمر بدست آورده اند، نظارت شود.
یونس مظلومی با تأکید بر این که قوانینی که امروز در موضوع شفاف سازی وجود دارد، کافی است، اشاره کرد: مهم این است که این قوانین به درستی اجرا نمی شود و البته تفاوت شرکت های بیمه با دیگر شرکت های اقتصادی و بورسی این است که بر این شرکتها دو نهاد نظارت می کند.
این کارشناس بیمه اضافه کرد: یکی از این ناظران، ناظر نهاد بازار سرمایه است که بر تمامی شرکت های بورسی نظارت می کند و ناظر دوم بر این شرکتها بیمه مرکزی است، در نتیجه بر شرکت های بیمه دو نهاد نظارت دارند و اگر نهادهای نظارتی در مقام مطالبه قوانین موجود از شرکت های بورسی باشند، اساسا شفافیت در صنعت بیمه نیز بسیار بیشتر خواهد شد.
مظلومی با اعلان اینکه می توان نظارت بیشتری نسبت به اقدامات صنعت بیمه از طرف دستگاه های نظارتی داشت، اشاره کرد: البته امیدوار هستم با حضور مدیران جدید در صنعت بیمه به عنوان نهاد ناظر بر این صنعت، به خصوص رییس جدید بیمه مرکزی که سابقه زیادی در این صنعت دارد، بتوان شفافیت بیشتری را در صنعت بیمه شاهد باشیم.
به نظر می رسد که شرکت های بیمه که در سالهای اخیر تعداد آنها نیز روبه فزونی است، نتوانسته اند حتی در راه اجرای برنامه هفتم توسعه در رسیدن به ضریب نفوذ ۷ درصدی، نیمی از این مقدار (۳.۵ درصد) را نیز کسب کنند، باید بیشتر به سوی شفاف سازی در عملکردهای اقتصادی خود حرکت کنند.
از سوی دیگر نیز نباید از شرکت هایی که بجای پشتیبانی از مردم بدنبال کسب سود بیشتر هستند توقع داشت که بر طبق اخلاقیات به موضوعات فساد انگیز توجه نمایند، بلکه باید با نظارت دقیق تر بیمه مرکزی و با تصویب قوانینی سختگیرانه تر برای این شرکت ها، نظارت بیشتری بر عملکرد آنها داشت.



منبع:

1403/10/20
09:51:17
5.0 از 5 امتیاز
22
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , تجارت
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات