۹ پروژه ملی و فراملی وزارت راه در دولت سیزدهم که با استجازه رهبری تزریق مالی شد ساسان گستر: به گزارش ساسان گستر، معاون سابق برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در دولت سیزدهم با استجازه ای که از مقام معظم رهبری داشتیم ۲۰ همت به ۹ پروژه اولویت دار وزارت راه تزریق شد. به گزارش ساسان گستر به نقل از مهر مساله کریدور سازی و حمل و نقل یکی از مواردی است که اگر به درستی اجرا شود می تواند درآمدی بیشتر از فروش نفت را برای کشور به همراه داشته باشد. دولت سیزدهم به دنبال ساخت کریدورهای جاده ای و ریلی اقداماتی را انجام داده بود که در صورت تکمیل می تواند به درآمد کشور اضافه کند. در همین رابطه با محمود غفاری معاون سابق برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی گفتگو کردیم تا طرح هایی که در دولت سیزدهم در اولویت داشت و در دولت چهاردهم هم باید در اولویت قرار گیرد را شناسایی نماییم. لطفاً مختصری در مورد تحقق استجازه مقام معظم رهبری برای تأمین منابع مالی پروژه های راهبردی وزارت راه و شهرسازی توضیح دهید.پیرو عنایت ویژه مقام معظم رهبری و صدور دستور مبارک معظم له برای تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح های راهبردی وزارت راه و شهرسازی که به درخواست این وزارت خانه و مساعدت ستودنی رئیس جمهور شهید صادر شده بود، خوشبختانه بعد از یک سال پیگیری مستمر و مدیریت مراحل مختلف و بسیار پیچیده و چند بعدی انجام این مهم توسط آقای بذرپاش وزیر محترم وقت راه و شهرسازی، خوشبختانه از نیمه دوم سال قبل تحصیل این منابع مهم به وقوع پیوست و در راه درست خود جریان پیدا کرد و مستمراً درحال شتاب گرفتن بود که متأسفانه با شهادت شهید رئیسی و ورود به دوره گذار تغییر دولت، عملا روند مذکور ادامه نیافت. بحمدالله ظرف ۸ ماه حدود ۸۵۰ میلیون دلار از منابع فوق به حساب وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافت که با عنایت به لزوم طی مراحل چندگانه اداری بیشتر از ۵۰۰ میلیون دلار به شکل ارزی و ریالی با ارزش حدود ۲۰ همت به پروژه های زیر تزریق شد: پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان پروژه خط ریلی زاهدان - یونسی – سرخس پروژه خط ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه پروژه خط ریلی خط دوم درود – خرم آباد – اندیمشک پروژه خط ریلی رشت – آستارا خرید و نوسازی ناوگان ریلی کشور خرید و نوسازی ناوگان هوایی کشور تأمین زیرساختهای طرح جهش تولید مسکن کمک به نوسازی بافتهای فرسوده همچنین حدود ۳۵۰ میلیون دلار مابقی هم به شکل نقد در حساب های مربوط موجود بود که طبیعتاً یک ظرفیت فوق العاده برای پیشگیری از هرگونه وقفه در روند اجرای پروژه های راهبردی مذکور بوجود آورده بود. نحوه توزیع اعتبارات به چه شکل بود؟ طبیعتاً دو شاخص اهمیت و میزان پیشرفت پروژه مهم ترین شاخصها برای توزیع اعتبارات بود، لکن پروژه خط ریلی چابهار –زاهدان بعنوان یک ابر پروژه استراتژیک که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بود از جایگاه ویژه ای برخوردار بود و با دستور شخص وزیر محترم وقت بخش قابل توجهی از اعتبارات با رویکرد پیشرفت حداکثری بدون وقفه به این پروژه اختصاص می یافت و بحمدالله حتی یک روز پروژه متوقف نشد. لطفاً کمی بیشتر در مورد پروژه استراتژیک خط ریلی چابهار – زاهدان توضیح بدهید. اجرای طرح توسعه شرق کشور و همینطور طرح توسعه سواحل مکران راه اندازی راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. این طرح با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهره مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از راه اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی طراحی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ شروع شد. راه اندازی این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است که از چابهار آغاز و بعد از عبور از شهر های نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می شود. اهداف کلی اجرای طرح اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی افزایش ظرفیت ترانزیت کالا در شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب (اتصال از مرز سرخس) و شاخه میانی این کریدور (اتصال به بندر امیرآباد و یا بندر کاسپین) تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب در شرق کشور کمک به توسعه سواحل مکران از راه ایجاد ارتباط ریلی با توجه تاکید و عنایت ویژه مقام معظم رهبری بر اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار) به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی) ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه محروم شرق کشور و بالفعل شدن پتانسیل معدنی این مناطق استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار (به عنوان تنها بندر این سواحل) برای امور بازرگانی، تجاری و تبادل کالا اتصال کشورهای اسیای میانه و مرکزی و همینطور افغانستان به آب های آزاد و استفاده از ظرفیت بوجود آمده برای کشور نزدیکی این کریدور به هند و پاکستان با جمعیت بیشتر از ۱.۵ میلیارد نفر و امکان عرضه خدمات به جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری آسیای میانه و روسیه ترانزیت سالانه حدود دو میلیون تن بار از مبدأ کشور هند و آب های آزاد به مقصد کشورهای آسیای مرکزی و روسیه و بالعکس ۲ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی تا سال افق طرح ۶۹۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت در دوره بیست ساله به ارزش تقریبی سه و نیم میلیارد دلار ایجاد اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم روند پیشرفت طرح چگونه بود؟ همانطور که گفته شد این طرح از تمام ابعاد استراتژیک بود و همچون صعوبت اجرای آن در توپوگرافی خاص استان وسیع و محروم سیستان و بلوچستان؛ به نحوی که تقریبا نیمی از این خط ریلی طویل ۶۳۴ کیلومتری از توپوگرافی سخت کوهستانی عبور می کند و لزوم ایجاد ابنیه فنی خاص سنگین نظیر پل ها و تونل های خاص و طویل مختلف که سخت ترین آنها در منطقه آهوران است و سایر جوانب صعوبت کار اجرایی در آن منطقه این پروژه را به یکی از پروژه استثنایی تاریخ ساخت طرح های عمرانی کشور تبدیل نموده است. بدیهی است چنین طرحی با این ابعاد از هزینه فوق العاده ای هم برخوردار می باشد که از توان بودجه عمومی کشور خارج است. بنابراین باید بار دیگر از عنایت ویژه مقام معظم رهبری به این طرح راهبردی تشکر ویژه به عمل آورد که در دو مرحله یک مرتبه از محل صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۹ و بار دیگر از محل تهاتر نفت امکان تأمین منابع لازم را فراهم نمودند. همچنین با عنایت به حساسیت راهبری فیزیکی و فراهم کردن شرایط تحقق منابع خاص مالی (تهاتر نفت) نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و پایش مستمر بود که این مهّم در دولت سیزدهم با جلسات منظم رئیس جمهور شهید و معاون اول محترم ایشان (حداقل به صورت متوسط ماهی یک بار) و راهبری و پایش مستمر مبحث توسط وزیر محترم وقت تحقق می یافت. نکته مهّم این که با تاکید شخص آقای دکتر بذرپاش در راهبری پروژه، کلیه بخشهای سخت کار نظیر تکمیل تونل ها و پلهای مختلف خاص و طولانی (متأسفانه معمولا در پروژه های بخصوص پروژه های بزرگ حتی الامکان بخشهای آسان تر در اولویت قرار می گیرند) در اولویت اجرا قرار گرفت و طبیعتاً بخشهای عادی و آسان تر نظیر ریل گذاری به مرحله آخر موکول شد تا کوچک ترین احتمالات برای توقف یا کند شدن کار راه اندازی پروژه در پایان کار (که معمولا همین باقی ماندن قسمتهای سخت و هزینه بر پروژه است) را از بین ببرند. خوشبختانه این مهّم محقق شد و الحمدلله حالا اجرای این پروژه در راه هموارتری قرار دارد. در جلسه ای که در اواخر سال قبل در دفتر جناب آقای دکتر بذرپاش با حضور فرمانده محترم قرارگاه خاتم الانبیا (پیمانکار اصلی) برگزار شد، توافق شد با تأمین به صورت متوسط یک همت در ماه توسط وزارت راه و شهرسازی پروژه تا آخر سال ۱۴۰۳ و نهایتا پایان بهار ۱۴۰۴ تکمیل شود. خوشبختانه وزارت خانه نه تنها به قول خود تا پایان دولت سیزدهم عمل کرد، بلکه با منابع باقیمانده از محل تهاتر نفت عملا شرایط لازم برای تخصیص منابع مربوط بر مبنای همان توافق اواخر سال قبل تا پایان پروژه (البته به شرط تخصیص کل منابع ارزی باقیمانده به این پروژه) را فراهم نمود. به هر حال خوشبختانه پروژه در همه سالیان اخیر بی وقفه ادامه یافته و البته جا دارد از همکاری فوق العاده قرارگاه خاتم الانبیا هم تشکر و قدردانی به عمل آید. منبع: sasangostar.ir 1403/10/21 13:19:24 5.0 از 5 امتیاز 33 تگهای خبر: ارز , اشتغال , بازرگانی , ترانزیت این مطلب ساسان گستر مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط شفافیت، رمز مبارزه با فساد در صنعت بیمه نشست سران قوا با موضوع مدیریت بازار ارز جلسه رییس جمهور با شورای رقابت تاکید پزشکیان به مقابله با رانت پایان بهسازی باند ۲۹ راست و استریپ سازی سطوح پروازی شهر فرودگاهی امام نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۲