معاون راه آهن در گفت و گو با ساسان گستر:

خط ریلی شلمچه- بصره قفلی که بعد از 20 سال باز شد

خط ریلی شلمچه- بصره قفلی که بعد از 20 سال باز شد به گزارش ساسان گستر، معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با باز شدن قفل خط ریلی شلمچه- بصره بعد از 20 سال، انتظار می رود تا پایان 1404 اتصال ریلی ایران و عراق باشیم.


سید مصطفی داودی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره ی خط ریلی شلمچه - بصره به عنوان یکی از طرح های مهم برون مرزی وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: یکی از مزیت های کشورمان، موقعیت ژئوپولیتیک آنست و به این علت تکمیل این خط ریلی می تواند افق جدید حمل و نقلی برای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بوجود آورد.
وی بیان داشت: ایران دارای موقعیت خوب ترانزیتی در خاورمیانه است و نقطه اتصال اروپا به خاور دور و آسیای جنوب شرق، همین طور نقطه اتصال کشورهای آسیای میانه به آب های گرم است؛ همه اینها پتانسیل هایی است که رقبا به بهانه های مختلف بدنبال محروم کردن ما از این ظرفیت هستند.
داودی اشاره کرد: مسائلی از این دست سبب شد تا بالاتر از ۲۰ سال اجرای این پروژه بین ایران و عراق در رفت و برگشت باشد.
وی گفت: ایران کشوری با اکثریت جمعیت شیعه و اهل سنتی دوست دار دوده است، از طرفی مدفن ائمه اطهار(ع) و عتبات عالیات در عراق است و خصوصاً در روزهای اربعین با حجم بالایی از زوار امام حسین(ع) مواجهیم که با تحمل مشقت ها و مرارت های زیاد برای پیاده روی اربعین و زیارت قبور ائمه اطهار (ع) حضور می یابند؛ بدین سبب وظیفه دینی و حکومتی (از منظر خدمت به مردم) است تا این مهم را تسهیل نماییم و در این جهت مذاکرات زیادی بین مسئولان دو کشور انجام شد.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن یادآوری کرد: از زمان مرحوم «رستم قاسمی» (وزیر اسبق راه و شهرسازی) که تفاهم نامه رسمی دراین زمینه به امضا رسید، تا سفر مرحوم آیت الله رئیسی، رییس جمهور فقید به عراق، روی کار آمدن «شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، دیدار وی با رهبر معظم انقلاب و تاکید معظم له بر لزوم تسهیل در عبور زوار، همه این موارد سبب شد تا شاهد باز شدن قفل ۲۰ ساله این پروژه باشیم و کار مشترکی بین دو کشور شروع شود.
این مقام مسئول راه آهن در عین حال اشاره کرد: اتصال ریلی بین دو کشور در مرز ریلی که وجود نداشته، کار ساده ای نیست و مشکلات حقوقی قابل توجهی بر سر راه آن پیش بینی می شد، اما با سفر دکتر پزشکیان به عراق، برگزاری جلسات با شیاع السودانی و همین طور حضور رییس جمهور در بصره، به نقطه عطفی در پیشبرد این پروژه مهم بدل شد و الان مشکل خاصی بر سر راه اجرای این پروژه وجود ندارد.


تقسیم بندی اجرای پروژه/ ۲ پروژه سهم ایران و یک پروژه سهم عراق
وی اشاره کرد: اینک مقرر شده اجرای پروژه زیرسازی و روسازی راه آهن از نقطه صفر مرزی در شلمچه تا ایستگاه راه آهن بصره به طول ۴۰ کیلومتر را طرف عراقی بر عهده بگیرد، همین طور از نقطه صفر مرزی به عمق ۱۶ کیلومتر به سوی بصره عملیات مین روبی توسط کشورمان صورت گیرد.
داودی اضافه کرد: در محدوده ورودی شهر بصره با اروند رود (شط العرب) مواجهیم که باید پلی با قابلیت عبور ریل بر روی آن راه اندازی شود. در عین حال این پل باید دارای دهنه بازشو برای عبور و مرور کشتی ها باشد.
وی گفت: با توانمندی بالای مهندسان ایرانی، عراقی ها تقاضا داشتند که راه اندازی این پل را نیز ما بر عهده بگیریم.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن افزود: از طرف دیگر، در نقطه صفر مرزی شلمچه ایستگاه ریلی نداریم اما حال که موضوع اتصال شبکه ریلی ایران و عراق را داریم، این قطار به سوی عراق ادامه خواهد یافت؛ بر این اساس نیازمند راه اندازی ایستگاه مسافری راه آهن در شلمچه بودیم که این اقدام نیز در دستور کار است.
وی در تشریح آخرین وضعیت این پروژه، اظهار داشت: از مرداد ماه امسال عملیات اجرائی ساخت پل بر روی اروند رود شروع شده و امیدواریم طی مدت ۱۸ ماه تمام شود.
اجرای ۵ کیلومتر مین روبی در خاک عراق
داودی اضافه کرد: تا حالا پنج کیلومتر عملیات مین روبی و مین زدایی مسیر از نقطه صفر مرزی به سوی بصره انجام شده است تا طرف عراقی قادر به راه اندازی خط راه آهن باشد.
وی گفت: مناقصه ساخت خطوط ایستگاه راه آهن شلمچه نیز برگزار شده و حالا پیمانکار پروژه درحال استقرار در محل اجرای عملیات است. به زودی عملیات ساخت این ایستگاه شروع خواهد شد و امیدواریم این مهم نیز با تامین مالی لازم طی مدت ۱۸ ماه به انجام برسد.
نیاز به ۵ همت اعتبار برای اجرای پروژه
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن اشاره کرد: پروژه ریلی شلمچه - بصره از محل منابع عمومی تامین اعتبار می شود و پیش بینی شده برای انجام آن چه بر عهده طرف ایرانی است (یعنی ساخت پل، مین روبی و راه اندازی ایستگاه راه آهن) پنج هزار میلیارد تومان بودجه نیاز باشد.
وی همین طور از انجام مناقصه ساخت خط ریلی از شلمچه به بصره توسط طرف عراقی آگاهی داد که یک شرکت اسپانیایی برنده آن شده است، اما اشاره کرد: هرچند صنعت ریلی در دوران قبل از انقلاب صنعتی وابسته بود، اما امروز از صفر تا ۱۰۰ طراحی، راه اندازی، نظارت و بهره برداری پروژه های ریلی در کشورمان به انجام می رسد و حتی در تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز خودکفا بوده و دانش فنی آن در کشورمان نهادینه شده است.
داودی اظهار داشت: عرض خطوط ریلی در عراق منطبق بر استانداردهای اتحادیه بین المللی راه آهن ها ( UIC ) است که ما نیز از آن پیروی می کنیم؛ بر این اساس قطارهای ایرانی قابلیت سیر در عراق و برعکس را خواهند داشت.
وی اضافه کرد: هرچند تا حالا عقد قرارداد پروژه، رفع مشکلات حقوقی، تامین منابع مالی، تهیه اسناد مناقصه و... زمان و انرژی زیادی برد، اما امیدواریم حداکثر تا انتهای سال ۱۴۰۴ شاهد افتتاح این خط ریلی و دیگر پروژه های مرتبط بوده و در روزهای اربعین دو سال بعد شاهد انجام سفرهای ریلی اربعین «مبدا- مقصدی» به عتبات عالیات باشیم.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد: نظر به اهمیت پروژه یاد شده و نظر ویژه رهبر معظم انقلاب بر اتصال ریلی دو کشور مسلمان به یکدیگر، شخص دکتر پزشکیان بر آن نظارت دقیق دارند و ماهانه گزارش پیشرفت آن به آقای «قائم پناه» معاون اجرائی رییس جمهور ارائه می شود.
به گزارش ساسان گستر به نقل از خبرگزاری ایرنا، با اتصال خط ریلی شلمچه- بصره، مردم از مبدا مشهد، تهران و قم و دیگر شهرها بطور مستقیم تا کربلای معلی طی مسیر دارند؛ همین طور زوار عراقی نیز می توانند به طور کاملا ریلی، از عراق به شهرهای تهران، قم و مشهد دسترسی پیدا کنند.
احداث این خط ریلی با هدف سفر ریلی با رفاه بالا و ارزان برای زوار ایرانی به کربلا و زوار عراقی به مشهد مقدس و دیگر اماکن زیارتی و توریستی ساخته می شود.




منبع:

1403/11/02
10:44:32
5.0 از 5 امتیاز
9
تگهای خبر: ارز , انرژی , ترانزیت , تولید
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات