کاهش زمان سفر به مشهد با برقی سازی راه آهن تهران - مشهد

کاهش زمان سفر به مشهد با برقی سازی راه آهن تهران - مشهد به گزارش ساسان گستر، نماینده سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی اظهار داشت: پروژه برقی سازی راه آهن تهران - مشهد با حضور سرمایه گذاران داخلی به مرحله اجرا نزدیک می شود و سرعت سیر این مسیر به 6 ساعت خواهد رسید.



سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباب آخرین وضعیت پروژه برقی سازی راه آهن تهران - مشهد اظهار داشت: این پروژه سال ها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است. متاسفانه هربار به دلایلی، عمدتا بدقولی سرمایه گذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تامین مالی سهم فاینانس از طرف ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند.
وی اضافه کرد: اخیراً مذاکرات جدیدی از طرف شرکت راه آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام می باشد. این مذاکرات در قالب طرحی بزرگ تر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال می شود. در این چارچوب، تلاش بر این است که از منابع سرمایه گذاری دولت چین بهره گرفته شود.
میرشفیع با اشاره به ورود سرمایه گذاران داخلی به این پروژه اشاره کرد: از شروع امسال، گروهی از سرمایه گذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه شروع کردند، آنها مطالعات قبلی را بازنگری کرده و برآوردهای جدیدی انجام داده اند. خوشبختانه طی سالیان اخیر ظرفیتهای داخلی در این زمینه به شدت توسعه یافته، به شکلی که حال تمامی تجهیزات مورد نیاز برقی سازی راه آهن را می توان از منابع داخلی تامین کرد.
وی اضافه کرد: نمونه موفقی از این فنآوری در راه کرج - هشتگرد اجرائی شده که حدود پنج سال در دست بهره برداری است. در قرارداد اولیه با چینی ها، هزینه برقی سازی راه آهن تهران - مشهد حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده بود. اما برمبنای محاسبات جدید، این رقم به ۱.۳ میلیارد دلار کم شده که شامل تامین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو نیز می شود. بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تامین کند.
مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره با شرکت راه آهن در این پروژه اظهار داشت: هم اکنون، شرکت راه آهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخش های مسیر، سرمایه گذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. چنانچه پیشرفت سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری بیشتر نیاز خواهد بود.
میرشفیع تاکید کرد: در عرصه تامین ناوگان، شرکت های حمل و نقل ریلی داخلی اعلام نمودند که قادر به تامین نیازها بصورت مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملیاتی خواهد شد. برقی سازی این خط نه فقط سبب کاهش هزینه های بهره برداری خواهد شد، بلکه مشکل تامین لوکوموتیوهای دیزلی و هزینه های بالای تعمیر و نگهداری آنها نیز مرتفع می شود.
وی درباب تامین برق مورد نیاز این مسیر اظهار داشت: سرمایه گذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راه آهن برقی تهران - مشهد را تامین کنند. این مساله در قالب بسته های مشارکتی به شرکت راه آهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرائی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم.
کارشناس ریلی همین طور در آخر اشاره کرد: در پروژه برقی سازی راه آهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه برخی از سرمایه گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تامین کنند، در صورت تامین ۵۰ درصد باقیمانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاهش پیدا می کند.


منبع:

1403/11/28
08:56:55
5.0 از 5 امتیاز
63
تگهای خبر: دستگاه , دلار , دولت , سرمایه گذاران
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

1396 - 1403 sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات

ساسان گستر: دروازه ورود شما به بازارهای جهانی. با ما در جریان آخرین تحولات گمرکی، معافیت‌های گمرکی، و قوانین تجارت باشید و کسب و کار خود را در سطح بین‌المللی گسترش دهید.