مقام مسئول مطرح كرد: ضرورت نگاه تحقیقاتی به پروژه های اجرایی حوزه نگهداری راه ساسان گستر: مدیر كل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای معتقد است: فرآیند نگهداری راه سرشار از تخصص های مختلف علوم طبیعی، انسانی و مهندسی و دارای ماهیت تحقیقاتی و پژوهشی است. به گزارش ساسان گستر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رضا اكبری مدیر كل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در یادداشتی، بر اهمیتِ داشتنِ نگاه علمی ـ تحقیقاتی به سوژه نگهداری راه ها تاكید كرده است. متن این یادداشت بدین شرح است: نگهداری راه گرچه واژه و مفهوم بسیار ساده ای به نظر می آید، لیكن ژرفای عظیمی دارد و سرشار از تخصص ها و فنون مختلف رشته های علوم طبیعی، انسانی و مهندسی است و خیلی از پروژه های نگهداری راه (به معنای عام) دارای ماهیت تحقیقاتی و پژوهشی نهفته هستند. به كارگیری شیوه های نوین مدیریتی در مدیریت زمان، هزینه و منابع (منابع انسانی، مالی و تجهیزاتی) با تركیبی ازتخصص های مربوط به علوم (علم مواد و مصالح و پدیده های فیزیكی مثل نور و صوت و امواج و شناخت رفتار فیزیكی و مكانیكی و... در آنها و سایر علومی همچون اقتصاد و علوم مالی) و استفاده از دانش و فن مهندسی (طراحی، ساخت و...)، لازمه تحقق موفقیت آمیز فرآیندهای راهداری نوین است. دو مثال ساده را با هم مرور نماییم. در كنار راه بایستید و این سؤال را مطرح كنید كه ظرفیت باربری این آسفالت چقدر است؟ یا به یك تَرَك در گوشه ای از یك پل نگاه كنید و بپرسید این تَرَك چقدر جدی است و علت و منشاء وقوع آن چیست؟ حالا چه باید كرد؟ پاسخ به همین چند سوال ساده، ده ها سال تحقیق تعداد كثیری از محققان جهان را به دنبال داشته است و این تلاش ها منجر به ساخت و به كارگیری ابزارهای نوینی در این زمینه شده است. صدها نوع از انواع دستگاه های تست مخرب و غیر مخرب راه ها و سازه ها و ابزارهای مختلف مكانیكی و الكترونیكی و صوتی فقط برای یافتن پاسخ به همین سؤالات توسعه یافته اند. صدها نوع چسب و مواد اپوكسی و پلیمری و سیمانی، با كنار هم قرار گرفتن علوم و تخصص های مختلف، برای ترمیم انواع مختلف همین تَرَك ها ساخته شده اند. حال اگر با سازه یا پروژه ای مواجه باشیم كه مقرر است تَرَك یا شكاف به وجود آمده در آن سازه به صورت متعارف تعمیر یا ظرفیت باربری راه برای اجرای یك پروژه تعیین شود، مستندسازی و گزارش دهی مراحل بررسی های میدانی و مطالعات اولیه و تكمیلی و نحوه اجرا و ارزیابی عملكرد آن، یك كار تحقیقاتی و كاربردی بسیار ثمین محسوب می شود. نگاه حوزه نگهداری راه در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، تلفیق دو نگاهِ ۱. اجرای پروژه ها با كمترین هزینه و زمان و بالاترین كیفیت (نگاه متعارف منطقی اجرای پروژه های عمرانی) و ۲. بهبود مستمر عملكرد نسبت به گذشته در اجرای پروژه ها و انتشار یافته ها به سایر دست اندركاران در سطح ملی و حتی بین المللی بوده است كه مورد دوم فقط در تلفیق نگاه آكادمیك و نگاه اجرایی از دو زاویه به پروژه ها حاصل می شود. با توجه به اینكه اغلب پروژه های نگهداری راه از لحاظ عنوان و ماهیت تكراری هستند، عدم تلفیق دو نگاه مذكور، به منزله توقف یا پس رفت در كار در عصر رو به پیشرفت كنونی شمرده می شود. در سنوات اخیر و با همین نگاه، مقالات و گزارش های علمی ـ پژوهشی ـ كاربردی مستند و معتبری برگرفته از اجرای پروژه های ساده و تكراری نگهداری راه تهیه و سپس سیر مراحل داوری، در مجلات معتبر در سطح بین المللی انتشار یافته است. 1397/11/21 12:02:39 5.0 از 5 امتیاز 4761 تگهای خبر: ارز , دستگاه , كیفیت , هزینه این مطلب ساسان گستر مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط قیمت نفت امروز یکم دیماه رشد ۶ سنتی برنت تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور مرهم شفافیت بر زخم کهنه ناترازی ها نرم افزار دبیرخانه چه نقشی در افزایش عملکرد سازمان ها ایفا می کند؟ نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۲